On oikein. Ja autohan on täynnä esimerkkejä. Jos esim. jarruputkista löytyy syöpymiä, auto hylätään katsastuksessa, vaikka jarrut toimivat täysin moitteettomasti.
Katsastuksen tarkoitus ei ole vain löytää vikoja, jotka ovat ajankohtaisia, vaan tarkastaa myös kohteet, jotka saattavat pettää lähitulevaisuudessa.
Jonkun tulee myös kertoa jarrulevyjen paksuuden. Valmistajalta kysytään silloin, että miten paksu jarrulevyn tulee olla, jotta hän voisi taata sen, että ne kestävät joka säässä ja joka tilanteessa? Valmistajan pitää silloin ottaa huomioon, ettei autolla aja vain rouva Virtanen, joka hädin tuskin käyttää jarruja, vaan myös Veikko Vauhtinen, joka saattaa ajaa sillä samalla autolla konetiellä 250 lasissa. Jos silloin pitää painaa poljin pohjaan paniikkitilanteessa, niin jarrujen tulee toimia. Jos jarrulevy kuumenee vuoristossa ja halkeaa sitten paniikkijarrutuksessa, niin ei auta sanoa, että toimivat moitteettomasti Vaasassa, kun katsastettiin.
Nämä asiat ovat nykyään erittäin tärkeitä. Kuluttaja kun on valmis vaatimaan suuria summia korvaukseksi, jos joku paikka pettää. Siksi myös valmistajat ovat alanneet yhä suuremmassa mitassa vaatimaan, että heidän tuotteidensa toimivuutta ja kestävyttä valvotaan myös ennalta ehkäisten.
Henkilökohtaisesti toivotan tämän kontrollin tervetulleeksi! Se on halpa henkivakuutus ja jarrulevytkin ovat aika halpoja.