Ja Kari kehtaa puhua vihreistä arvoista,,,
Noi kiinalaiset ovat edelleen parikymmentä vuotta eurooppaa jäljessä kun on kyse autonvalmistuksesta, joka johtunee heidän piittaamattomuudestaan ympäristömme hyvinvoinnista.
Yleensäkin omasta mielestäni autojen kehittely on kokonaisuudessaan mennyt aivan vikaan.
Ei nykyautojen vähäpäästöisyys ja turvallisuus ole kohdillaan, nykyaikaiset moottorit toimisivat paljon tehokkaammin keveissä, alkeellisissa kuljettimissa, joiden valmistaminen kuluttaisi huomattavasti vähemmän luonnonvaroja sekä aiheuttaisi tuotannosta aiheutuvaa saastutusta.
Jos haluamme suojella maapalloa tulisi valmistaa sellaisia autoja jotka tarjoavat vain sen mitä autoiluun todellisuudessa tarvitaan.
Koko-/teholuokka kuin vanhassa Fiat 600-ssa, ei muita turvavarusteita kuin turvavyöt, ei mitään ajoa helpottavia varusteita, ei ilmastointia, ainoastaan kunnollinen lämmityslaite.
Kaikki turha prameilu pois nopeus-,matka- sekä polttoainemittari kojetauluun, radion kuunteluun Peltorit korville jne.
Kyseisen kaltaisilla ajokeilla pystyisi tekemään tarvittavat ajosuoritteet, turhaan ei moisella viitsisi ajaa, ja kuljettakanta kehittyisi sekä parantuisi luonnollisen poistuman kautta.
[/quote]
jaa.. minä olen kyllä aivan toisella kannalla. sinun ihanne maailmassa varmasti maatilojen peltotyötkin pitäisi tehdä hevosella ja jyvät jauhaa myllynkivillä.niin ja entäs asuntojen varustelut... savimajoissa ilmeisesti pitäisi asua.
nykyiset autonmoottorit toimivat todella puhtaasti eikä päästöjä kuten hiukkasia juurikaan tule. se on totta että mahdollisesti kiinassa ja vastaavissa maissa olevat tehtaat usein saastuttavat ympäristöä mm. päästämällä likavedet maahan/jokiin. auton hiilidioksidipäästöillä ei ole merkitystä käytännössä yhtään ainakaan maailman pelastamisen suhteen.
on myös totta että kun ihmiset tottuvat esim ajonvakautusjärjestelmään niin heiltä katoo tai heikkenee tuntuma tiehen ja auton 'rajat'. mutta mikäli suurin piirtein ihmisiksi ajaa niin kyllähän nuo varusteet.. EPS,ABS jne .. lisäävät turvallisuutta liikenteessä rutkasti. mutta se ei tätä meidän super vaatimatonta AD:tä hetkauta.
Moitteeni koskien ajonvakauttimia perustuu siihen että ihmiset keskimääräisesti käyttävät kyseisten laitteiden ominaisuudet oman huonon ajotaitonsa kompensoimiseksi.
Valitettavasti ihmiset ovat kehittyneet hitaammin kuin turvalaitteet ja tuntuu että tyhmyys on joukossa tiivistynyt.
Passiiviset turvalaitteet taasen auttavat unohtamaan kuinka kipeää voi sattua kun kolahtaa.
AD ei ole superihminen vaikka vito moista esittääkin, olen vain ajanut todella paljon huonoilla autoilla seuraten liikennekäyttäytmistä vuosien varrella, itsekin koheltaen kuin hullu, ja edelleenkin tauti iskee varoittamatta.
Että trendiä seuraten taidan luopua sähköautosta sitten kun siitä aika jättää ja alan vouhottamaan enemmän
vihreistä arvoista ja samalla alan toimia päinvastoin. Vielä ajovuosia on kai viisi-kymmemen. Sähköautoni on vuoden
2000 mallia ja ollut minulla 6 v. Sähköauto kestää kauemmin kuin polttomoottoriauto...
No,no.
Tässä asiassa kannattanee tutkia historiaa, vaikkapa hankkien ensin esiin SAHK:n kalustoluettelon jossa on melkoinen repertuaari koskien suomalaisia ma-autoja.