Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Ulkopuolinen

Pages: [1]
1
Mustasaari / Re: Off topic Mustasaaresta
« on: 09. 12. 2006 15:03 »
Joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla luin lentokonelukemisina jonkin tätä käsittelevän kirjan, mutta ei se oikein vakuuttanut. Näkökannat sinällään mielenkiintoisia mutta liikaa painoi bible beltin vaikutus takaa. Ja painaa edelleen.

Hyvä kirja aiheeseen liittyen on seuraava: Siegfried Scherer & Reinghard Junker: Evoluutio kriittinen analyysi.

Kirja on saksalaista alkuperää ja siinä käsitellään asiat asioina. Lopuksi otetaan kantaa (30 sivun verran 310 sivusta) evoluutio vs kreationismi keskusteluun, mutta muuten kirja on kirjoitettu asialinjalla... Kannattaa tutustua!

2
Mustasaari / Re: Off topic Mustasaaresta
« on: 09. 12. 2006 15:03 »
Mitä tulee esimerkkeihisi evoluutioteoriaan liittyvistä virheistä, niin ne  nimenomaan kertovat siitä, että asioihin suhtaudutaan kriittisesti ja muutoksia tapahtuu kun tieto lisääntyy.  Esimerkkejä löytyy aina myös toiseen suuntaan.  Ja aina aikaa menee ennekuin virheet kaikissa kirjoissa saadaan korjatuksi.

Tuossahan tuo ongelma juuri onkin, ettei asioihin suhtauduta kriittisesti! Tiedemaailma kyllä tietää asioiden oikean laidan, mutta jostain syystä kyseinen tieto ei löydä tietään oppikirjoihin, jotka ovat useimmiten myös alansa huippujen toimittamia. Kymmenen vuotta luulisi olevan ihan riittävä aika oppikirjaan tapahtuvaan muutokseen etenkin, kun useimmat kirjasarjat päivitetään parin vuoden välein...

Parilla esimerkillä Evoluutioteoria on sen verran vankka ettei se kaadu yhden tietosanakirjan artikkelissa olevaan virheeseen. En muutenkaan suosittele, että joku perustaa maailmankuvansa pelkästään Facta2001 tietosanakirjaan. ;)

Ei onneksi perustu Factaan... Valitettavasti evoluutioteorian vankkuus perustuu siihen, että ns. todisteet mahdutetaan olemassaolevaan teoriaan... Oikea tapa tehdä tiedettä on tietysti se, että jos meillä on hypoteesi ja todisteet osoittavat sen vääräksi, niin hypoteesi korjataan... Luin juuri mielenkiintoisen artikkelin iänmäärityksestä (siis alan tiedelehdistä ei Factasta) ja siinä kerrottiin, että tutkija ensin arvioi itse löydöksen mahdollisen iän, sitten se mitataan sopivalla ajoitusmenetelmällä. Jos ajoitus tukee tutkijan näkemystä, se hyväksytään tueksi johtopäätökselle, mutta jos ajoitus osoittaa jotain muuta, todetaan, että se on epätarkka ja siihen ei voi luottaa... Eli homma makaa todella luotettavissa käsissä...


3
Mustasaari / Re: Off topic Mustasaaresta
« on: 08. 12. 2006 14:02 »
Valitettavasti tähän pakko vetää raamattu mukaan, koska se on kreationismin keskeinen auktoriteetti. Kreationismia kannattava uskontosuuntaus kiveen hakattuine dogmeineen perustuu joka tapauksessa raamattuun kiistämättömänä ja muualta annettuna auktoriteettina eikä tieteenharjoittamisen tunnusmerkit täyttävään kriittiseen tutkimukseen.

En puhu nyt kreationismista vaan ID:stä - niillä on tietty peruslähtökohtainen ero... ID puhuu älyllisestä suunnittelijasta sen kummemmin esittämättä, että kyseessä olisi Raamatun luoja-Jumala. Varmaan siihenkin joukkoon myös tämän näkemyksen kannattajia mahtuu...

Normaali tieteellinen katsantokanta pyrkii päättelemään sen, mikä selitys kullekin ilmiölle on todennäköisin eli siis eniten tosi. Tämä menettely ei kokonaan kiellä muiden vaihtoehtojen mahdollista olemassaoloa. Ero vakavasti otettavan tieteen ja uskonnon/uskomusten välillä on kriittisyys. Tiede pyrkii korjaamaan omia virheellisiksi havaittuja teorioitaan ja tuloksiaan koko ajan uusien tutkimustulosten ja tuloksia selittävien mallien/teorioiden avulla.  Huonoksi havaittu malli saa mennä jos uusi malli tukee paremmin havaintoja.

Näinhän meille opetetaan ja noin sen pitäisi mennä - mutta kun ei mene. Evoluutioteoria on täynnä esimerkkejä tästä.

Esimerkki 1: Ernst Haeckelin sikiönkehityksen samankaltaisuutta esittävä kuvasarja roikkuu aina vaan mukana oppikirjoissa, vaikka tiedemaailmassa tiedetään, että Haeckel väärensi tutkimustulokset ja sai jopa tuomion elinaikanaan. Lisäksi kyseiset sikiönkehityksen vaiheet haluttiin testata nykyteknologiaa hyväksi käyttäen (M. Richardson et al, 1997) kansainvälisen tutkimusryhmän toimesta - kuvat osoittavat kiistatta muuta kuin Haeckelin kuvat yrittävät vakuuttaa. Kysymys kuuluukin: Miksei tämä uusi tieto ja kuvat päädy oppikirjoihin?

Esimerkki 2: Ihmisen esi-isänä pidettiin pitkään Ramapithecusta. Vuonna 1979 Ramapithecukselta esi-isän arvonimi otettiin kuitenkin pois, sillä todettiin kyseisen leuan kappaleen kuuluvan nykyisin elävälle paviaanilajille. Selvä tieteellinen fakta, joka on julkistettu tiedemaailmassa. Lopputulos: 2000-luvun oppikirjoissa ja mm. Facta2001-tietosanakirjassa (toimittaminen aloitettu 1988) Ramapithecus esitellään yhtenä esi-isänä.

Ja näitä faktoja löytyy... Oman tieteellisen kyseenalaistamiseni kyseisen teorian kohdalla aloitti mm. nämä esimerkit siitä, että totuutta ei kerrota... Miksei? Ja näitä löytyy, jos haluaa hetkeksi luopua evoluutioteorian erehtymättömyydestä ja alkaa ajatella omilla aivoillaan... Ja tämä kaikki siis ilman Raamatun sotkemista asiaan.

Uskontojen/uskomusten taholta näin ei toimita. Esimerkiksi kreationismin puitteissa pyritään löytämään sopiva ja vähiten häiritsevä selitys vallitsevien ja muuttumattomien dogmien kanssa. Näin pyritään tietoisesti välttämää sellaista ristiriittaa, joka heikentäisi raamatun asemaa kiistämättömänä auktoriteettina.  Uskomuksiin enemmän kuin kriittiseen tiedon analysointiin perustuva kreationismi on tyypillinen esimerkki siitä, että esitetään kaikenlaisia väitteitä maailmasta ja sen rakenteesta vain sen perusteella, että jokin auktoriteetti tai pyhänä pidetty kirja niin sanoo.

Edellisen perusteella ylläolevan lainauksen voi hyvällä omallatunnolla kirjoitaa muotoon: "Esimerkiksi evoluutioteorian puitteissa pyritään löytämään sopiva ja vähiten häiritsevä selitys vallitsevien ja muuttumattomien dogmien kanssa. Näin pyritään tietoisesti välttämää sellaista ristiriittaa, joka heikentäisi evoluutioteorian asemaa kiistämättömänä auktoriteettina. Uskomuksiin enemmän kuin kriittiseen tiedon analysointiin perustuva evoluutioteoria on tyypillinen esimerkki siitä, että esitetään kaikenlaisia väitteitä maailmasta ja sen rakenteesta vain sen perusteella, että jokin auktoriteetti tai pyhänä pidetty kirja (Lajien synty) niin sanoo."

Eli keskustellaan tieteellisistä havainnoista tieteellisinä havaintoina... Ja myönnetään, että todisteiden tulkintaan liittyy aina maailmankatsomukselliset arvot. Arvovapaata tiedettä ei ole, sillä jokaisella tiedemiehellä on arvomaailma, joka vaikuttaa aina taustalla... Mutta niinkuin sanottu, niin näistä asioista voidaan keskustella oikeasti, ilman, että yritetään osoittaa toinen osapuoli "uskonnolliseksi fanaatikoksi" ja samalla osoittautuu itse käyttämään argumentteja, jotka eivät perustele mitään, vaan on ohjaamassa keskustelua väärään suuntaan...

4
Mustasaari / Re: Off topic Mustasaaresta
« on: 08. 12. 2006 13:01 »
Hiukan mustava/valkoinen kannanotto. Asia ei varmasti ole niin, että ne nuoret jotka eivät ole seurakunnan tiloissa ovat juovuksissa.

En tietenkään tarkoittanut, että on vain kaksi vaihtoehtoa - esitin lähinnä kaksi ääripäätä ja kysymyksen, kumpiko olisi parempi tapa viettää aikaa...



5
Mustasaari / Re: Off topic Mustasaaresta
« on: 08. 12. 2006 12:12 »
Eräässä tv-ohjelmassa kuukausi-pari sitten, evoluutioteoreetikko totesi jotenkin tähän tapaan: "ID (intelligent design) ei ole todellista tiedettä, koska sitä ei voida tutkia ja toistaa tieteellisin keinoin." Aika hauska heitto sinällään - sama pätee myös evoluutioteoriaan. Kummassakin on kyse tulkinnasta.

Tästä aiheesta olisi kiva käydä keskustelua, sikäli mikäli voisit suhtautua minuun ajattelevana ja koulutettuna yksilönä.

Samoilla perusteilla raamatun tutkiminen on vain käsitteillä ja lauseilla leikkimistä. Ja raamattututkinta perustuu  nimenomaan vain tulkintoihin. Puhumattakaan raamatussa kuvattujen asioiden laboratoriotutkimuksesta tai toistosta.

-geezer-


Tässä näet foliohattu kuinka juuri useimmiten käy... Ei kestetä evoluutioteorian kyseenalaistamista ja heti vedetään Raamattu keskusteluun mukaan... Eli ei voida keskustella asioista asioina...

Lähtökohta tietysti molemmissa sekä ID:ssä että evoluutiossa on, että todisteita tulkitaan oman maailmankatsomuksen valossa. Silmiinpistävintä on se, että evoluutioteorian kannattajat useimmiten eivät tajua, että kyseessä on maailmankatsomus, ei tieteellisesti todistettu tosiasia.

6
Mustasaari / Re: Off topic Mustasaaresta
« on: 08. 12. 2006 07:07 »
Pitääkö paikkansa, että nuoret viettävät aikaansa iltamyöhään seurakunnan tiloissa näitten hihhuleitten seurassa?

Jälleen on kysymys näennäishuolesta! Onko parempi, että nuori on selvänä iltamyöhään seurakunnan tiloissa vaikkapa näiden "hihhuleiden" kanssa, kuin Hovioikeudenrannassa juovuksissa? Sovitaan sitten reilut pelisäännöt kaikille siten, että kaikki nuoret pysyvät iltaisin kotona ja ovat nukkumassa klo 22.00. Vapaaehtoisesti nuokin nuoret tuolla lienee ovat...

Voi todellakin kysyä "Elämmekö keskiaikaa vai 2000-lukua"? Inkvisitio tuntuu vain käyvän kohti niitä, jotka haluavat ottaa uskon Jeesukseen tosissaan.

7
Mustasaari / Re: Off topic Mustasaaresta
« on: 08. 12. 2006 07:07 »
Eli ensimmäisen vuoden lukukausimaksu on FXconverterin mukaan n. 417 dollaria. Kaikki maksut yhteensä eka vuonna 670 dollaria.

Erilaisten tietolähteiden mukaan n. puolen Malawilaisista on elettävä dollarilla päivässä.
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=6167846
Mistä ihmeestä he repivät nuo kaikki maksut lastensa kouluttamista varten?

Olenko nyt missanut jotain tietoja vai onko tämä todella näin?

No eipä tuo paha hinta ole yhdestä vuodesta... Suomessa, kun kouluvuoden hinta yhden ala-astelaisen osalta pyörii 3000-5000 euron hintahaarukassa (vuonna 2003 oli noin 20000 mk). Meillähän homma ei maksa mitään - kiitos yhteiskuntarakenteen ja verojen. Eli ei voi nyt ihan verrata suoraan Suomeen Afrikan oloja.

8
Mustasaari / Re: Off topic Mustasaaresta
« on: 08. 12. 2006 06:06 »
KIELTEN TULKITSEMISEN ARMOLAHJA 20.03-2006
Kielten tulkitsemisen armolahja tekee kristitylle uskovalle mahdolliseksi välittää kuulijoiden kielellä dynaaminen vastine kielillä puhumiseen. Meidän tulee pyrkiä saamaan tulkintaa, sillä seurakunta ei rakennu kielillä puhumisella, vaan tulkinnalla. Juuri tästä syystä Paavali kieltää jatkamasta puhumista kielillä seurakunnassa, jos perään ei tule tulkintaa...

Tämä on maallikon näkökulmasta katsottuna magiaa.

Ei tässä magiasta ole kyse... Voit lukea vaikka Raamatusta Apostolien tekojen luku 2 ja sieltä jakeet 1-13. Opetuslapset puhuivat vierailla kielillä ja osa pilkkasi heitä väittäen heidän olevan juovuksissa. Totta on, ettei kielilläpuhumisen lahjaa kovin usein luterilaisissa kokouksissa kuulla, mutta kyllä sitä silti on olemassa.

Tuo, mistä oheisessa leikkeessä kirjoitettiin perustuu Paavalin ohjeeseen 1. Kor. 14:13 "Sen, joka puhuu kielillä, on siksi rukoiltava itselleen myös tulkitsemisen kykyä." Hämmennystä varmaan aiheuttaa kielilläpuhuminen ilman tulkitsemista ja sen Paavali selkeästi kieltää 1. Kor. 14:28 "Ellei tulkitsijaa ole, puhuja olkoon seurakunnan parissa vaiti ja puhukoon vain itselleen ja Jumalalle"

Tässä kohdin on siis lahjan käyttäjällä vastuu siitä, että käyttää lahjaansa raamatullisesti. Monissa karismaattisissa tilanteissa tämä tietysti unohtuu ja aiheuttaa näin hämmennystä. Kyse ei ole silti magiasta, vaan ihan reilusta Raamatun omasta opetuksesta, joka tuntuu tietysti vieraalta näin luterilaisesta, jossa kyseiset lahjat eivät ole näkyvällä tavalla läsnä.

9
Mustasaari / Re: Off topic Mustasaaresta
« on: 08. 12. 2006 06:06 »
Minun on aina ollut vähän vaikea suhtautua ihmisiin, jotka eivät usko evoluutioon. Siinä loppuu keskustelunaiheet ns. lyhyeen.

Mikä siinä tekee asian ongelmalliseksi? Suurin ongelma asiassa on mielestäni se, että jos kyseenalaistat evoluutioteorian, niin vastapuoli suhtautuu tämän jälkeen sinuun, kuin olisi tyhmä ja täysin ymmärtämätön... Entisenä evoluutioteorian kannattajana täytyy sanoa, että objektiivisesti tutkittuna teorialle ei löydy tietteellisiä todisteita.

Eräässä tv-ohjelmassa kuukausi-pari sitten, evoluutioteoreetikko totesi jotenkin tähän tapaan: "ID (intelligent design) ei ole todellista tiedettä, koska sitä ei voida tutkia ja toistaa tieteellisin keinoin." Aika hauska heitto sinällään - sama pätee myös evoluutioteoriaan. Kummassakin on kyse tulkinnasta.

Tästä aiheesta olisi kiva käydä keskustelua, sikäli mikäli voisit suhtautua minuun ajattelevana ja koulutettuna yksilönä.

Pages: [1]