Naapurikunnat > Laihian asiat

Terveydenhullon uusi aika

<< < (2/14) > >>

Wiiki:
OW sanoit jo kaiken eikä ole enää mitään lisättävää...kiitos!

nikkari:

--- Quote from: Wiiki on 03. 01. 2009 07:07 ---OW sanoit jo kaiken eikä ole enää mitään lisättävää...kiitos!

--- End quote ---

Ei Wiikin tarvitse puolustaa OWtä kyllä Hän tuntuu osaavan tuon sanomisen jalon taidon ja me olemme sanailleet monet kerrat palstalla.

Eihän se kiinnosta ketään, jos me hymistelemme korkealentoista keskustelua ja tuskin mä osaankaan (kiertokoulun väärinpäin käynyt), kun dippainssitkin kertaa vuodesta toiseen samaa mantraa palstalla.

Olihan siinä OWllä asiaakin osasta mielipidettä mutta keskustelu ei etene toistamalla samaa sanomaa uudelleen ja perään toteamus: "Kiitos OW".

Minä kadehdin toisaalta OWtä tuosta pessimismistä, Hän ei koskaan pety elämässä. Mulla tulee tilanteita, että odotukset eivät toteutuneetkaan.

Original Wiik,:

--- Quote from: nikkari on 03. 01. 2009 10:10 ---

Minä kadehdin toisaalta OWtä tuosta pessimismistä, Hän ei koskaan pety elämässä. Mulla tulee tilanteita, että odotukset eivät toteutuneetkaan.


--- End quote ---

Minusta tuntuu hupaisalta tuo toteamuksesi,  kun ottaa huomioon että jo viisitoista vuotta sitten,  aloin ensikerran puhua näistä ongelmista ja niiden ratkaisusta. Esitin niihin tuolloin jo ratkaisuja jotka olisivat mahdollistaneet uudenlaisen ajan hyödyntämisen, nimenomaan maaseutukunnissa, myöskin Laihialla. Mitään ei kuitenkaan ole tapahtunut, mitään ei ole tehty. Ei ole edes uskottu että elämämme täällä maaseutukunnassa on lopulta meidän itsemme vastuulla.

Edellinen valtuusto saattoi lisäksi meidät pitkälle takamatkalle. Silti tänäänkin taas uskon että jotain on vielä tehtävissä. Onko luonteeni silloin pessimistinen,  vai olisiko sittenkin niin että olen jopa yltiö optimistinen.

Tietenkin on niin että uskon ja toivon parasta,  mutta varaudun aina sen huonoimman vaihtoehdon  varalle. Se ei kuitenkaan ole pessimismiä vaan järkevää realismia.  Yhteisiä asioita ei muutenkaan voi ottaa kovin henkilökohtaisesti, koska silloin saattaa identiteetti kärsiä syrjäytymisestä. Joka ei ole pitkässä juoksussa kovin terveellistä.

Minusta tuntuu nm. nikkari siltä että itse olet aikalailla pessimistinen ja muutosvastainen. Haluaisit ehkä jopa paluuta "menneisiin hyviin aikoihin" Sellaisia ei kuitenkaan ole, eikä ole koskaan ollutkaan. Aina on tehty työtä paremman huomisen puolesta. Suomi on kehittynyt maa ja se edellyttää että työtä täytyy tehdä tehokkaasti. Missä teknologia voi korvata ihmisen,  täytyy myöskin teknologiaa hyödyntää. Palvelutuotannon yksityistäminen koskien kaikkia keskeisiä palveluja. (Toteuttamis malleja on valittavana useita.) Olisi mahdollisuus tehokkaampaan taloudenpitoon. Koska pystyttäisiin organisoimaan lakisääteiset kunnalliset tehtävät,  huomattavasti suuremmilla toiminta-alueilla. Onko siinä jokin ongelma, nuo varat tulevat jokatapauksessa yhteiskunnan toimesta kerätyistä verovaroista.
Ja yhä enevässä määrin kuntalaisen maksamina.

Sen verran varmaan nikkarikin ymmärtää ettei näin pienillä väestömäärillä voida ylläpitää joka niemen notkossa ja saadelmassa kokonaisia valtiokoneistoja hoitamassa tavallisia arjen asioita, joita useimmat tekevät omana työnään ansiotöiden ja yrittämisen ohessa. Kyrönmaan alue on vähintä,  mikä tulisi saattaa yhteen vielä tämän vuoden aikana.  Samassa yhteydessä yhtiöitetään vesi ja viemärilaitoksen toiminta, että saneerausvelan kasvu saadaan pysäytettyä ja kuntalaisten yhdenvertaisuus toteutuu. Siitä sitten hyvässä järjestyksessä muutkin asiat,  kuten terveys ja sosiaalipuolen lähipalvelut kuntoon samaan putkeen.  Silloin maaseutukunnalla voisi olla tulevaisuutta.

Wiiki:
OW yrityksesi oli todella hyvä, mutta ei se näköjään mene nikkarille perille saakka!

nikkari taitaa olla "herrojen perseen nuolija" jos se sanotaan niin kuin pojalaasilla kuuluu sanoa.
Ihailet vallasherroja  vaikka ne olisivat kuinka saamattomia ja petollisia. Miten voit ihailla jotakin sopimusrikkuria jolla ei ole muuta näyttö kuin kuulemma oma sekainen markkinsa  ja nyt olet niitä sen samoja piintyneitä tapoja valjastamassa kunnan tavaksi toimia. Kuolinpesä tulee eli perehdy nyt vähän nikkari kenen sielun veljeksi haluat leimautua vai oletko samanlainen valanpyrkyri epärehellisin keinoin?

Original Wiik,:
Mietin monesti kuinka tälläinen vastuuttomuus on päässyt syntymään. Suomalaisillakin on niin suuret velat ettei täällä nähdä seuraavien kahdenkymmenen tulevan vuoden aikana muuta kuin homehtuvia taloja sekä eläkeläisten mätänemisiä, hoidon puutteessa. Metsissä näyttää olevan vain tikkkuja jäljellä,  ei ole ihme että metsäteollisuus joutuu lopettamaan.

Samaan aikaan terveyden hoitokin pitää hakea muualta ja kustantaa lopuksi itse.  Vaikka verot siihen on kerätty viimeistä euroakin leivän ostajalta kinuen ja pakottaen. Millä perusteella itsenäistä kuntaa pidetään tälläisessa tilanteessa. Perusteluja pitäisi ruveta esittämään vähitellen, jos niitä muka on. On aivan päivänselvää että Kyrönmaa on vähinta mikä ensin on yhdistettävä. Nytkin Laihia ilmeisesti hakee kirjastotoimenjohtajaa vaikka Kyrönmaan alueella niitä on useita. Ensin voisi vaikka ostaa palvelu,  jos ei yhdistymistä sitten tehdä pikavauhtia. Monen muun viran kohdalla on sama juttu.

Lisäksi pääosin kaikki kunnalliset toiminnat koulutusta myöden, tulisi yksityistää tai yhtiöittää kunnan toimintana koko Kyrönmaan alueella. Tulosvastuullisuus ja kannattavuus olisi saatava joka sektorille. Tämä on tärkeää jo siksikin että yksityinen sektori joutuu kohta ottamaan holhoukseensa kaikki sosiaaliset tehtävät.
Tällöin yksityisen sektorin täytyisi olla vahva ja toimintakykyinen, eikä puolikuollut raato. Kaikenlainen viivyttely ja hyssyttely tulee lopettaa viipymättä.

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Go to full version