Oli hieman puhetta noista autopaloista muailmalla. Trendi on ollut jyrkässä nousussa viime vuosina, varsinkin Ranskassa, jossa lähiöiden mellakoiden aikana sytytettiin paljon autoja tuleen. Samoin Kreikassa, jossa osoitetaan mieltä valtion menojen supistamisen johdosta, puhumattakaan levottomuuksista Irakissa. Trendi näkyy myös Ruotsissa, jossa paloi myös yhdessä välissä normaalia enemmän autoja. Kirjoitin normaalia, sillä se että autoja palaa jostain syystä on aika tavallista, eikä niistä uutisoida niin usein. Esim. auton syttyminen tuleen hitsaustöiden yhteydessä ei näy vielä lehdessä, ellei itse verstaskin ole syttynyt tuleen. Mellakoiden yhteydessä ne tosin lirpsahtavat helposti mukaan tilastoihin lähiöpaloina.
Selailin hieman lehtiä ja googlettelin asiaa. Lähiöiden autopaloihin sekoitetaan mielellään kaikki palot. Helin & Co eivät tietenkään osaa nähdä tätä eroa, eikä heillä tulisi mieleenkään, että esim. Göteborgissa palaa aina keskimäärin auto päivässä, siis n. 5-7 viikossa, nytkin, kun lähiöissä on rauha maassa. Lähiöiden palot näkyvät tietenkin median hypetyksessä paremmin, koska kysymys on uudesta trendistä. Ja näin riittää, että yhdestä lähiössä poltetusta autosta tulee 8 tahallaan sytytettyä tihutyötä viikossa.
Vakuutusyhtiöt tekevät tietenkin näistä omia tutkimuksiaan ja tilastoja. Viime vuosien listääntyneet autopalot näkyvätkin vakuutusmaksujen nousuna.
Lähiöiden autopalot ovat tosin trendi, joka tulee ja menee. Ne saavat paljon julkisuutta silloin kun palaa, mutta vuodessa on 365 päivää, eikä autoja pala lähiöissä joka päivä. Vakuutusyhtiön tutkimukset kattavatkin yleensä kokonaisen vuoden ja näin kokonaisuutta voidaan tutkia helpommin. Esim. tästä kerrotaan Svenska Dagbladetissa näin:
Det typiska scenariot för ett försäkringsbedrägeri är att en bil har varit till försäljning på nätet under lång tid, men inte blivit såld. Priset har sänkts och sänkts och till slut brinner den.
Käännän vapaasti:
Tyypillinen vakuutuspetos tapahtuu kun auto ollut myytävänä pidemmän aikaa netissä. Hintaa on laskettu ja laskettu ja lopulta se palaa.
Vakuutusyhtiö IF kertoo, että ennen he korvasivat palaneet autot suoraan selvällä rahalla. Nykyään he korvaavat palaneen auton vastaavalla. Siksi vakuutuspetokset ovat kääntyneet jyrkkään laskuun.
Kerroin tuolla toisessa keskustelussa, ettei poliisilla ole tilastoja palaneista autoista, merkeittäin. Vakuutusyhtiö tosin tietää, mitkä autot palavat helpoimmin.
Tässä lista automerkeistä, joiden palamisriski promillein:
(Osta siis Toyota, jos pelkäät että auto palaa)
Toyota 0,94
Skoda 0,95
Nissan 0,98
Honda 1,09
Saab 1,30
Mazda 1,32
Mitsubishi 1,46
Volkswagen 1,59
Hyundai 1,76
Seat 1,78
Ford 1,81
Volvo 1,81
Fiat 2,27
Opel 2,64
BMW 2,71
Renault 2,74
Mercedes 2,92
AUDI 3,00
Peugeot 3,51
Citroën 3,95
Huomaa listan viimeiset, kaksi ranskalaista, jotka siis palavat helpoiten. Mahtaako johtua, että näitä autoja joutuu yleensä hitsaamaan aika nopeasti? Myös Audi ruostuu aika nopeasti, niin kuin Mersukin, joka on myös pitkä-ikäinen, ja Renault. BMW on minusta vähän oudossa paikassa, saisi vaihtaa paikkaa Volvon kanssa, mutta taas toisaalta, BMW on kallis hankkia ja se saattaa olla hyvinkin muita useammin esiintyvä vakuutuspetoksissa?
Huomaa myös monta japanilaista kärjessä. Japanilaisia ei hitsailla enää samalla tavalla kuin ennen, eivätkä ne ole myöskään tyypillisiä statusajokkeja, joita hankitaan vaikka ei olisi varaa ja tuikataan sitten tuleen kun ei mene kaupaksi.