Palosaaren kansalaisena on mukava ottaa kantaa tähän Mansikkasaaren asiaan. Tätähän on penätty usein, että mitä tuolle pienelle saaripahaselle pitäisi tehdä. Kun olin pikkupoika, eikä saareen päässyt siltaa pitkin, niin se oli eksoottista aluetta. Sieltä kuului niittivasarn ääniä päivät pitkät, kun laivoja kasattiin. Lautta ja veneet kuljettivat telakkatyöntekijät saarelle. Sitten kun silta saatiin, niin tavallisetkin kansalaiset pääsivät päälistelemään sarta.
Kun telakkateollisuus lähti, niin sotkut jäi, ja kun ei varsinaista omistajaa saatu vastuuseen maaperän saastuttamisen korvauksista, niin asia jäi kaupungin harteille. Maaperää on jo puhdistettu kait 1 miljoonan edestä ja 1 miljoona menee vieläkinn, ennenkuin maamassat on vaihdettu. Ei riitä, että puskat tasataan ja montut peitetään, koko saari on telakka-aluueen takia puhdistettava. Toisinsanoen on kaivettava montulle koko tuo saastunut alue ja tuoda puhdas maamassa, enenkuin voidaan rakentaa tai tehdä yleensäkkään mitään.
Normaalisti, esim. Agan-alueen puhdistus meni edellisen omistajan piikkiin tuo puhdistus, mutta Mansikkasaaren osalta ei maksajaa ole enää olemassa, jotenka kaikki puhdistus kuuluu Vaasan kaupungin piikkiin, siis veronmaksajille!
Ideana tuo vanhojen talojen tuonti sitten puhdistetulle saarelle ja sinne esim. käsityöläisalue, vierasvenesatama ja virkistysalue Vaasalaisille olisi mielestäni sopiva ratkaisu. Krynderit tietenkin mielivät saarelle "manhattanin" kaltaista pistetalo-aluetta. Mielestäni tuolle saarelle rakentaminen pitää olla suhteessa saaren kokoon. Vaikka saarelle menee silta, niin turisteille voitaisiin järjesttää vaikkapa siipirataslaiva sisäsatmasta, joka poikkeisi käsityöläiskylässä ja jatkaisi sitten matkaa leirintä-alueelle ja sieltä saaristoon. Ideoita tarvitaan.