Aloittaja tarkoittaa varmaankin, että kiihdytyskaistat pitäisi pyrkiä toteuttamaan niin, että kiihdytyskaistalle pyrkivä kääntyy ajosuunnassaan oikealle. Jos hänen pitäisi kääntyä vasemmalle kiihdytyskaistalle pyrkiessään hän joutuu tällöin väistämään vastaantulijoita.
Minun mielestäni Gerbystä pitäisikin päästä Vetokannakselle Alskatintien ylittävää siltaa pitkin, josta olisi kiihdytyskaista Alskatintielle. Muistaakseni siinä on nyt valo-ohjattu risteys. Alskatintie on ikään kuin moottoritie, jossa ei pitäisi olla risteyksiä ollenkaan.
Yritän tässä valaistaa että suunnittelu on yhtä huonosti valmisteltu kuin Kivihaka ja tällä on merkitystä Vetokannakseen ja Pukinjärveen vaikkei siellä luulla että tämä koskee heitä.
Kun katsoo oheista kuvaa (
http://flic.kr/p/e42nd9) ja miettii miksi jarruvalot palavat ja jono seisoo risteyksen JÄLKEEN eikä sitä ennen, pitäisi ehkä oivaltaa ettei itse risteyksessä ole suurta vikaa, saavathan Gerbyläiset kääntyä Alskatintielle ilman liikennevaloja kunhan väistelevät Raippaluodolta tulevia.
Silta ei sitä muuttaisi ratkaisevasti, mutta koska liikennevalot häviävät (suunnitelman mukaisesti) Vetokannakselta tulevilta, jonoa tulee syntymään niin pitkästi (
http://flic.kr/p/e43mYj) että se tukkii keskustasta tulevia, Vetokannakselta Raippaluodon suuntaan meneviä, ja itse en pääsisi omasta pihasta pois. Se on se oma lehmä tässä ojassa.
Tässä kuvassa näkyvä jono ei ole mitenkään tavatonta, joudun aika usein jäämään kadulle koska en pääse kääntymään vasemmalle omaan pihaan. Kuvassa näkyy myös ettei Alskatintien pyörätielle ole enää tilaa nykyisellä paikalla mutta siirtykö se Isolahden läpi leikkaen pihoja vai jonnekin muualle eivät suunnitelmat kerro. Gerbyntien pyörätie/kevytväylä on suunniteltu jatkuvan sillan yli katkaisen ja hidastaen Gerbyn paluuliikenteen, ja alikulkutunneliahan ei enää ole.
Ja tämä kuuluu 130 miljoonan pakettiin josta vaasalaiset maksavat aika paljon.
Peter