Kyllä joillakin meinaa koko ajan unohtua se, että RG-linen tappiot ovat syntyneet merenkurkun liikenteessä sattuneista monesta epäsuotuisasta asiasta. Kyseessä on siis laivayhtiö, joka jo hoitaa tätä liikennettä. Firma on yllämainitusta syystä kassakriisissä, ja sitä on nyt jo yritetty osin päätetyin tukitoimin saada paremmalle tolalle. Kyseessähän on erikoisjärjestely. Ei mikään standardipaketti, jota tarjotaan kullekin varustajalle joka merenkurkussa liikennöi.
Kyse on siitä, päästetäänkö RG-line konkurssiin, ja aloitetaan sitten puhtaalta pöydältä, vai suostutaanko erikoisjärjestelyyn.
Tässä nyt on jo selvinnyt se,että on taitanut tulla ”tulla housuihin”. Vaasa tulee kiistatta häviämään varmasti rahaa, ja työpakkoja RG-linen konkursissa. Jos yhtiö jatkaa, ei ole tietoa miten sitten käy.
Siksi vielä vähemmän ideaa on, että veronmaksajien kontolle laitettaisiin esim. jonkun toisen yhtä huonossa kunnossa oleva firman taseet, jotka ovat syntyneet vaikka Kreikan liikenteessä? Kai mahdollisen uuden yrittäjän kohdalla tulisi riittämään se, että sen nykyinen taloudellinen tilanne on riittävä tuomaan tonniston reitille ja ilman suuria lainapääomia aloittamaan liikenteen.
Vai pitäisikö tälle tulevalle ”haamuoperaattorille” myöntää ns. samat edut jota se ei tarvitse, jos sen talous on kunnossa?
Sellaista hyvätaseista operaattoria ei ole kuitenkaan näköpiirissä merenkurkkuun. Silja, Viking, Tallink. tai ruotsalaiset varustamot eivät tänne tule. Vaihtoehdoksi jää pienehköt rahtioperaattorit jotka tietenkin tarvitsevat lainarahaa, koska niillä ei ole autolauttaa, eikä sopivaa Ropaxia matkustajakäyttöön.