Kuvasta päätellen RG Line on selkeästi autolautta.
Nopeat Ro-Pax-lautat on suunniteltu siten, että niissä yhdistyvät
perinteisten risteilylauttojen ja nopeiden lauttojen parhaat puolet. Toisin sanoen ne voivat liikennöidä ympäri vuoden ja niiden
matkanopeus on lähes yhtä korkea kuin nykyisten nopeiden lauttojen, mutta niillä on suurempi matkustajakapasiteetti sekä
laajemmat ostos-, ruokailu- ja muut palvelut.
Takausperiaatteet, kaupungin takausriskit sekä toiminnalliset uhat ja mahdollisuudet
Takauksen todellisen riskin arviointi on vaikeaa, koska aluskiinnityksen reaaliarvoa ei tarkoin tiedetä. Arviointitodistuksen mukaan RG I laivan arvo on n. 9 250 000 €. Jotta kaupungin takaamalle lainalle (2,7 milj. €) olisi turvaava vakuus, pitäisi aluksen käyvän hinnan olla realisoitaessa 9 milj. €. Liitteenä on RG I laivan arviointitodistus ja toimitusjohtaja Börje Lassfolkin selvitys RG I:een tehdyistä muutostöistä, jotka omalta osaltaan turvaavat laivan arvoa.
Varustamoyhtiön konkurssitapauksessa
Menetettäisiin kaupungin vakuudettomat saatavat, tällä hetkellä n. 782 000 €.
Pankit irtisanovat lainat, jolloin kaupungin takaamat lainat 4,6 milj. € ja niihin liittyvät takaukset erääntyvät heti maksettavaksi. Vakuuksien realisoinnin kautta saadaan suorituksia myöhemmin, joiden määrää on vaikea etukäteen arvioida.
Menetetään säännönmukainen matkustaja ja rahtiliikenne ja sen myötä n. 60 välitöntä ja 60 välillistä työpaikkaa seurannaisvaikutuksineen.
Sataman tulot putoavat vuositasolla n. 700 000 €.
Rahoitusjärjestelyllä:
Pienennetään kaupungin takausvastuita 1 915 564 €
Pienennetään kaupungin kokonaisriskiä, koska yhtiön kassavarat saadaan toiminnan vaatimalle tasolle ja pitkäaikainen rahoitus vakautetaan (yhtiön rahoitusasema paranee n. 5 milj. eurolla)
Mahdollistetaan Merenkurkun ympärivuotinen säännöllinen matkustaja- ja rahtiliikenne ja Suomen ja Ruotsin valtion vuotuinen tuki 500 000 € voidaan hyödyntää.
Mahdollistetaan sataman vuotuiset tulot n. 700 000 €.
Mahdollistetaan välittömien n. 60 työpaikan ja välillisten n. 60 työpaikan säilyminen.
Estetään kaupungin takausvastuiden realisoituminen sekä saatavan n. 800 000 € mahdollinen menettäminen.
5. Kaupungin tähän asti saamat tulot RG Linen harjoittamasta säännöllisestä matkustaja- ja rahtiliikenteestä Merenkurkussa
RG Line aloitti matkustajaliikenteen Merenkurkussa v. 2001.
Vuoden 2006 loppuun mennessä kaupunki on laskuttanut RG Linelta tavara- ja palvelumaksuja sekä vuokria yhteensä 2 532 331 €. Summasta oli vuoden 2006 lopussa maksamatta 310 902 €, joten nettotulot olivat 2 221 429 €. Takausprovisioita oli lisäksi maksettu 78 621 € eli kassaan oli saatu yhteensä 2 300 050 €.
Merkittiin, että Robert Grönblom RKP (Rabbe Grönblomin veli) oli esteellinen ja hän poistui kokouksesta asian käsittelyn ajaksi. Hänen tilalleen saapui varajäsen Lars-Erik Wägar.
Valtuusto 10.12.2007
Käsittelyn pohjana on kaupunginhallituksen esitys 26.11.2007.
RG Line on vuonna 2001 perustettu suomalainen laivayhtiö. Se harjoittaa reittiliikennettä kahden Pohjanlahden rannikkokaupungin, Suomen Vaasan ja Ruotsin Uumajan välillä M/S RG 1 -aluksen (ent. M/S Kahleberg) voimin.
Laivayhtiön perusti liikemies Rabbe Grönblom muutama kuukausi sen jälkeen, kun Silja Line oli lopettanut Merenkurkun liikenteensä, vedoten Euroopan unionin päätökseen lakkauttaa verovapaa kaupankäynti jäsenvaltioiden välillä.
Kauppaneuvos Rabbe Grönblom (s. 1950, Helsinki) on suomalainen yrittäjä ja Kotipizza-ketjun perustaja.
Grönblom varttui lääkäriperheessä Vaasassa, jonne perhe muutti 1954 isän viran perässä. Liikemiesuransa Grönblom aloitti jo neljävuotiaana myymällä kukkia torilla. Ravintola-uransa hän aloitti 17-vuotiaana keittiöpoikana laivalla. Kiinnostus ravintola-alaan jäi ja ylioppilaaksi valmistumisen jälkeen ja Grönblom hakeutui Haaga-instituuttiin työnjohto- ja liikkeenjohtolinjalle.
Vuonna 1976 Grönblom perusti ensimmäisen pizzerian O sole mio, josta hän kehitteli Pizzeria N:o 1- ketjun. Tämä ketju laajeni yli 200 henkeä työllistäväksi ja yhdeksäntoista ravintolaa käsittäväksi kokonaisuudeksi. Vuonna 1986 hän myi koko ketjun Elannolle. Vuonna 1986 hän perusti suomen suurimmaksi kasvaneen pizza-liikkeiden ketjun Kotipizzan.
2000-luvun alussa matkustajaliikenne uhkasi loppua Merenkurkussa Vaasa-Uumaja väliltä. Tämän huomattuaan Grönblom aloitti uuden uran laivanvarustajan RG Line Oy Ab -yhtiö kautta. Matkustajaliikenne alkoi toukokuussa 2001 Silja Lineltä ostetulla Fennia-aluksella. Seuraavana vuonna Grönblom ulosliputti aluksensa Casino Expressin Ruotsiin.
Hotelliliiketoiminnan Grönblom aloitti avaamalle Tampereelle 8. lokakuuta 2003 Suomen ensimmäisen itsepalveluhotellin. Nyt näitä ilman vastaanottohenkilökuntaa toimivia Omena-hotelleja on myös Helsingissä, Jyväskylässä, Turussa ja Vaasassa. Lisäksi Rabbe Grönblom toimii Nokian renkaat Oyj:n hallituksessa ja on Rax Ravintolat Oy:n hallituksen puheenjohtaja.
Vuonna 2004 Suomen Liikemiesyhdistys ja Talouselämä-lehti valitsivat Rabbe Grönblomin vuoden liikemieheksi. 20.5.2005 presidentti Tarja Halonen myönsi Grönblomille kauppaneuvoksen arvonimen.
http://www.uranus.fi/hyotya_ja_huvia/uratarinat/open.php?id=33710Mielestäni ruotsalaiset ja suomalaiset yrittäjät ja työllisyys tarvitsevat Ro/Pax aluksen välille Vaasa Uumaja.