Onhan tämäkin älytön kokeilu ilmeisen liiterimenetelmillä tehtiin Saabiin V-8 moottori kahdesta rivinelosen osista -
vain SuomessaUudenkaupungin autotehtaalla kehitettiin salaa niin tehokas moottori Saabiin, että poliisikin hämmentyi – Talousvaikeudet ja mustasukkaiset ruotsalaiset kaatoivat lopulta projektin
"Osittain Uudessakaupungissa suunniteltu Saab 900:n avomalli kävi kaupaksi Amerikassa 1980-luvun lopulla. Saab-Valmetin Uudenkaupungin autotehtaan johtaja Juhani Linnoinen oli tavannut vierailullaan Saab Automotiven Amerikan-johtajan Robert Sinclairin.
Avo-Saabin menestys oli pitkälle Sinclairin ansiota. Hänen mielestään Saabilla tuli olla kahdeksansylinterinen huippumalli. Nelisylinterisellä turbomoottorilla varustettu auto ei täyttänyt puritaanisten amerikkalaisten vaatimuksia.
– Linnoinen kysyi minulta, voisinko ottaa hoidettavaksi moottoriprojektin, Uudenkaupungin autotehtaan kokeilujaoksen esimies Simo Vuorio kertoo.
Vuoriota ei tarvinnut kahdesti pyytää. Moottorin tuli mahtua vuonna 1984 esitellyn Saab 9000 -mallin keulalle poikittain.
Uudessakaupungissa oli luonnollisesti kehitetty myös avomallin prototyyppi 9000-sarjalaisesta.
Piilossa ruotsalaisiltaMoottori piti toteuttaa kustannustehokkaasti.
Jotta idea lähtisi kunnolla lentoon, tulisi ruotsalaisille näyttää vasta toimiva prototyyppi.Haastetta riitti, sillä ruotsalaiset olivat todenneet, ettei ysitonniseen saa mitenkään mahdutettua veekasia.
Moottorissa piti olla niin hyvä alavääntö, että automaattivaihteistoa ei tarvittaisi. Käytännön syy tähän oli, ettei Saabilla ollut valikoimissaan riittävän järeää automaattivaihteistoa. Niinpä tehokkaimman turbomoottorin huipputehoa ja vääntömomenttia piti rajoittaa automaattivaihteisessa versiossa.
– Teimme moottorista ensin rälläkkäversion: laikkasimme kaksi nelosmoottorin lohkoa ja hitsasimme ne yhteen veekasiksi, Vuorio kertoo.Näin moottoria pystyttiin sovittamaan keulalle. Selvisi, että 9000-mallin runko levenee etupäässä. Sinne suunnattiin etummainen lohkon puolikas.
Lisätilaa järjestyi myös teettämällä uudenlaiset vaihdelaatikon kuoret ja kytkinkotelo, jolloin moottori siirtyi puolitoista senttiä lähemmäs vaihdelaatikkoa.
Tämän jälkeen alkoi sopivan moottorinvalmistajan etsiminen. Valmet Linnavuori oli luonnollinen valinta.
Tommila firaabeliElokuussa 1988 Juhani Linnoinen otti yhteyttä Valmetin Linnavuoren tehtaaseen.
Moottorivalmistajan tuli toteuttaa Saab-Valmetin määritysten mukaisen V8-moottorin piirustukset ja kokoonpano. Pyyntö oli erikoinen siinäkin mielessä, että Linnavuoressa valmistetaan edelleenkin vain dieselmoottoreita.
Projektin vetovastuu lankesi Linnavuoren moottoriryhmän johtajalle Jouko Tommilalle. Työ käynnistyi lokakuun alussa ja sen piti olla valmis kesälomien jälkeen 1989.
Salassapitosopimus tehtiin kymmeneksi vuodeksi. Tätä varten suunnittelukonttorin alakertaan perustettiin työhuone, johon vain viidellä henkilöllä oli avaimet.
Projekti sai nimen TF, twin four.
– Aika nopeasti se vääntyi muotoon Tommila firaabeli, silloinen pääsuunnittelija Mauno Ylivakeri hekottaa.
Kustannustehokkuuden vuoksi suunnittelussa piti käyttää mahdollisimman paljon Saabin osia. Oli alusta asti selvää, että moottori tultaisiin tekemään kahdesta nelisylinterisestä moottorista.
Suurimmat teetetyt komponentit olivat moottorin lohko ja vaihdelaatikon kuoret. Sylinterin ja kampiakselin kulmiksi valittiin 90 astetta. Valittu geometria vaati vastapainot kampiakseliin, mutta moottorista saatiin helposti käyntiominaisuuksiltaan tasapainoinen ja värinätön.
– Ratkaisu oli edullinen ensimmäisten kertaluvun värähtelyiden ja tilankäytön kannalta, Ylivakeri kertoo.
”Teillä oli hieman nopeutta”
Aikataulu piti. Ensimmäinen prototyyppi valmistui maaliskuussa, moottori toimi huhtikuun lopulla ja sitä ajettiin ensin moottoridynamometrissä.
Vääntävän moottorin valmistamisessa onnistuttiin hyvin: maksimivääntö 330 Nm saavutettiin alle 2000 kierroksella minuutissa. Huipputehoa moottori kirnusi maltilliset 280 hevosvoimaa.
Moottori asennettiin Saab-Valmetilla Saab 9000 turbon sedan-malliin, johon se sopi, kun turbon viisivaihteinen vaihdelaatikko oli leivottu uusiin kuoriin.
Mikään talousihme moottori ei ollut – matka-ajossa kului polttoainetta kymmenen litraa sadalla kilometrillä. Kulutusta olisi toki saatu pienennettyä uudella kalibroinnilla. Veekasia ajettiin nelosmoottorin peruja olevilla ohjelmilla.
Hämmästelyä ja mustasukkaisuutta– Kävin esittelemässä TF-moottoria kolmella tehtaalla Ruotsissa. Olihan se hämmästyksen aihe, Vuorio kertoo.
Vaikka kyseessä oli Saab-moottori, ruotsalaiset olivat mustasukkaisia neloskoneiden valmistuslinjoista.
– Kävi selväksi, kuinka korkea kynnys uuden tuotteen tuotantoon saamisessa on. Ruotsalaisilla oli tuolloin täysi työ saada pidettyä omat turbomoottorit tuotannossa. GM ehdotti Saabille jopa epätaloudellisen ja tehottoman amerikkalaisen nelosmoottorin käyttöä.
Uudessakaupungissa vieraillut GM:n talousjohtaja ajoi TF:lla Turusta Linnavuoreen. Moottori ei vain sopinut hänen piirustuksiinsa.
GM oli juuri avannut Walesiin moottoritehtaan, jossa valmistettiin kolmilitraista V6-moottoria. Se teki uuden omistajan mielestä V8-mallista tarpeettoman."
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/uudenkaupungin-autotehtaalla-kehitettiin-salaa-niin-tehokas-moottori-saabiin-etta-poliisikin-hammentyi-talousvaikeudet-ja-mustasukkaiset-ruotsalaiset-kaatoivat-lopulta-projektin/4c5b6c5b-6f58-419f-a963-c19c23d78954