Vaasa ja ympäristö > Off Topic

Historiaa 30 vuoden takaa

<< < (2/10) > >>

herkkoo:
Yksi kummallisimmista kaappauksista ei ole selvinnyt vieläkään selvisikö kaappari hengissä

FBI löi hanskat tiskiin: kaikkien aikojen lentokoneryöstö jää mysteeriksi – ”D.B. Cooper” pakeni laskuvarjolla

"Niin sanottu D.B. Cooper -tapaus on ollut ratkaisematta vuodesta 1971. Tuolloin mies kaappasi matkustajakoneen, joka oli matkalla Portlandista Seattleen ja hyppäsi koneesta ryöstösaalis mukanaan.

– Yhden historiamme pisimmän ja työteliäimmän tutkinnan tuloksena, päätti FBI 8. heinäkuuta 2016, että FBI suuntaa jatkossa ”DB Cooper” -tapauksen tutkintaresurssit muihin tarpeisiin, kertoi FBI:n tiedottaja Ayn Dietrich-Williams maanantaina.

FBI laittaa 45 tutkintavuoden aikana kertyneen materiaalin säilöön FBI:n päämajaan Washingtoniin historiantutkijoita odottamaan.

Kaappari hyppäsi kesken lennon

Marraskuun 24. päivänä 1971 Dan Cooper -nimellä lipun ostanut mies nousi Northwest Orient Airlinesin matkustajakoneeseen Oregonin Portlandissa, Yhdysvalloissa. Nousun jälkeen mies sujautti lentoemännälle lapun, jossa luki: ”Salkussani on pommi. Käytän sitä tarvittaessa. Haluan että istut viereeni. Kone on kaapattu”.

Sanojensa vakuudeksi mies raotti salkkuaan, jossa näkyi kahdeksan punaista pötkylää ja johtoja.

Koneen määränpäässä Seattlessa käynnistyi valtava viranomaisoperaatio. Kaapparin 20 dollarin seteleinä vaatimat 200 000 dollaria sekä neljä laskuvarjoa haalittiin kasaan pikavauhtia. Useamman laskuvarjon pyytäminen oli kaapparin oivalluksista ensimmäinen: Hänen uumoiltiin suunnittelevan hyppyä koneesta panttivangin kanssa, eikä varjoja uskallettu sabotoida.



Näillä tuntomerkeillä FBI etsi Dan Cooperia.

Seattlessa kaappari vapautti 36 matkustajaa ja osan henkilökunnasta, mutta koneeseen jäi hänen kanssaan kaksi lentäjää, lentomekaanikko ja lentoemäntä. Koneen tankkaus jumitti hetken teknisen vian takia, jolloin kaappari hermostui. Tämä oli ensimmäinen vihje hänen asiantuntemuksestaan: Mistä hän tiesi, kuinka kauan Boeing 727-100 koneen tankkaamisen piti kestää?

Konetyypin päätyminen kaappauksen kohteeksi oli tuskin sattumaa. 727-100 kykeni lentämään hitaalla matkalentonopeudella sakkaamatta, ja sen moottorit oli sijoiteltu niin, että koneen perästä saattoi hypätä ilman vaaraa joutumisesta liian lähelle suihkuvirtausta. Peräluukun portaat saattoi laskea alas lennon aikana: seikka, jota siviilikoneen lentoemännät eivät edes tienneet.

Kaappari käski pilotit ja lentoemännän ohjaamoon ja koneen lentämään vain 3 000 metrin korkeudessa kohti Renoa. Koneen sisätiloja ei saanut paineistaa. Kesken lennon, metsäerämaan yllä, kurjassa säässä ja pimeässä, kun kaapattua konetta seuranneiden sotilaskoneiden pilotit eivät voineet havaita mitään, Boeingin ohjaamon merkkivalo varoitti auenneesta luukusta, ja koneen perä heilahti aavistuksen ylöspäin.

D.B. Cooper – kuten lehdistö väärinymmärryksen vuoksi alkoi miestä kutsua – oli hypännyt historiaan.



Näin tapahtumat etenevät

Liittovaltion poliisi FBI otti pian kannan, että Cooper ei voinut selvitä hypystä elossa. Ruumista ei laajoista etsinnöistä huolimatta koskaan löytynyt.

Vuonna 1980 tapaus sai uuden käänteen, kun pikkupoika löysi osan Cooperin lunnasrahoista Columbiajoen penkalta. Setelit tunnistettiin, koska lunnasrahat oli aikoinaan ehditty mikrofilmata. Tutkimusten perusteella rahat eivät kuitenkaan olleet maanneet samassa paikassa kaappauksesta lähtien. Oliko Cooper tuonut ne, koska hän oli hoksannut, että juuri nämä setelit voidaan ehkä tunnistaa?



Vuonna 1980 pikkupoika löysi rannalta lunnasrahoja

Kaapparin lentotietämyksen perusteella hänen on epäilty olleen ilmavoimien palveluksessa. Täydellisessä rikoksessa oli kuitenkin yksi särö:

– Kokenut laskuvarjohyppääjä ei olisi ikinä hypännyt sysimustaan yöhön rankkasateessa, noin 300 kilometriä tunnissa puhaltaneessa tuulessa popliinitakissa ja mokkasiineissa. ... Hän ei myöskään huomannut, että varavarjo oli vain harjoituskäyttöön ja se oli neulottu kiinni – minkä kokenut hyppääjä olisi tarkistanut, tapauksesta vastaava FBI-agentti Larry Carr sanoi FBI:n sivuilla vuonna 2006.

Useita henkilöitä on aikojen kuluessa pidetty D.B. Cooperina, mutta sormenjäljet eivät ole täsmänneet koneesta löytyneisiin. Viimeksi vuonna 2011 oregonilainen Marla Cooper kertoi uskovansa, että hänen edesmennyt setänsä, Korean sodan veteraani Lynn Doyle Cooper oli D.B. Cooper. Setä oli kaappausajankohdan jälkeen palannut kotiin loukkaantuneena, ja hän oli aina ollut hyvin kiinnostunut kanadalaisesta sarjakuvahahmosta Dan Cooperista, jota on muissakin yhteyksissä epäilty kaapparin innoittajaksi.

Katso alta FBI:n englanninkielinen video D.B. Cooperin mysteeristä, ja kuinka tiedemiehet tutkivat tapausta:

Scientists Hunt for D.B. Cooper Clues

http://www.youtube.com/v/HtKDb0gQ9hQ?version=3&autohide=1

https://www.youtube.com/watch?v=HtKDb0gQ9hQ

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000001219005.html

herkkoo:
Tästä Lapuan onnettomuudesta on on vähän enemmän kuin 30 vuotta mutta mehän muistamme sen kuin eilisen päivän

Patruunatehtaan räjähdyksen aiheuttanut kone palasi takaisin Lapualle

Pulttipistoolin patruunoiden latauskoneesta lentänyt kipinä aiheutti tuhoisan onnettomuuden huhtikuussa 1976. Onnettomuudessa menehtyi 40 tehtaan työntekijää.



Patruunatehtaan räjähdyksen aiheuttanut kone on ollut esillä Työsuojelumuseossa Tampereella. Nyt se on löytänyt paikkansa Lapuan Patruunamuseosta toisen samanlaisen latauskoneen vierestä.

"Lapuan patruunatehtaan räjähdys tapahtui 13. huhtikuuta 1976 aamulla, kun tehtaalle töihin tullut aamuvuoro oli aloittelemassa työpäiväänsä.

Räjähdys vaati 40 tehtaan työntekijän hengen ja kymmeniä ihmisiä loukkaantui. Onnettomuuden vaikutukset tuntuvat edelleen monessa lapualaissuvussa."

https://yle.fi/uutiset/3-10850783

Räjähdyksen välittymiseen ja laajuuteen vaikuttaneita tekijöitä

"Ruudin syöttö tapahtui ruutiullakolla oleviin suppiloihin josta ruuti valui messinkiputkia myöten alapuolella oleviin latauskoneisiin ja pöytiin. Ruutiputkessa oleva yhtenäinen ruutipatsas mahdollisti räjähdyksen välittymisen ullakolle, jossa ruutiastiat oli sijoitettu lattialle ruumien seinien vierelle. Tämä lisäsi räjähdyksen rakenteisiin kohdistamaa tuhovaikutusta.

Suuret ruutimäärät (noin 680-770 kg) aikaansaivat lataamon lånes täydellisen tuhoutumisen.’ Räjähdysvaarallisen tuotannon yhteydessä tehtiin myös muita toimintoja jotka lisäsivät lataamotilassa olleiden henkilöiden määrää. Lataamo oli yhtenäinen tila eivätkä sen rakenteet lujuudeltaan vastanneet puolustusministeriön päätöksessä sallittuja ruutimääriä ja toimintoja.

Lataamo 1I:5sa työskentelevien henkilöiden määrää ei oltu rajattu mahdollisimman pieneksi, vaan varsinaisessa lataamossa sai olla enintään 90 henkilöä ja purkaamossa 12 henkilöä.

Inhimilliset tekijät ja muita seikkoja, joilla on saattanut olla merkitystä onnettomuuteen

Lapuan patruunatehdas jäi pääosaltaan yleisen räjähdysainelainsäädännön samoin kuin myös Puolustusvoimissa sovellettavien varo- ja varmuusmääräysten välittömän soveltamisen ulkopuolelle. Näin ollen myös turvallisuusmääräysten soveltaminen ja toteuttaminen jäi tulkinnan- varaiseksi.

Turvallisuusohjeet olivat pääosiltaan suullisia. Työteh täviin nähden oli henkilökunnan koulutus ja opastus puuteellista. Työ oli suorituspaikkaista. Huolto-, asennus kehitte1y- ja kokeilutoiminnasta ei ollut tarkkoja ohjeita. Niitä suoritettiin ruutituotantoprosessin aikana samoissa tiloissa kuin muitakin toimintoja. Tehtaan johtaja ja teknillinen johtaja olivat koneinsinöörejä. Johdon asuantuntemus eli painottunut enemmän konepaja- toimintaan kuin ruutin tuntemukseen ja niiden käyttöön liittyviin riskeihin.

Puolustusministeriön 19.6.1974 antama päätös,jolla Lapuan pattuunatehtaan räjähdysvaaralliset tilat mm. Lataamo II oli hyväksytty käyttöön, perustui lähinnä tehtaalla vallinneen käytänön jatkamiseen ja oli ehdoiltaan väljä. Päätös vastasi olennaisilta kohdiltaan mm. ruutien enimmäismäärän osalta (1200 kg ruutiullakolla) räjähdysainetarkastajan vuonna 1967 tekemässä tarkastuskertomuksessa olevaa ohjetta. Ruutimäärät olivat tehtaan maksimituotantoon ja ilmastoinnin tarpeeseen nähden ylimitoitetut.

Henkilö- ja ruutimääriä ei päätöksessä tarkistettu tehtaan silloisen tuotannon mukaiseksi eikä päätöksessä ole huomioitu riittävästi lataamotoiminnassa ja turvallisuustietoudessa tapahtunutta kehitystä. Päätöksessä ei ole puututtu yksityiskohtaisesti koneisiin, niiden rakenteisiin eikä räjähdysvaarallisten tilojen suoja- ja varmuusetäisyyksiin. Päätöksessä ei ole käsitelty eri- ruutilajien erilaisia ominaisuuksia, joilla on merkitystä turvallisen työskentelyn kannalta.

Tehtaan johtajalta ja teknilliseltä johtajalta on vaadittu räjähdysainelainsäädännän räjähdysaineen ja puoliräjähteen valmistuksessa vastaavalta johtajalta edellyttämä räjähdysaineiden ja puoliräjähteiden säännösten tuntemus. Heidän asemansa räjähdysvaarallisen toiminnan vastuunalaisena johtajana on sen sijaan päätöksessä jäänyt määräämättä.

Manufaeture de Machine du Haut-Rhinin 10.1.1974 tehtaalle saapunutta ilmoitusta IMI:n tehtailla Englannissa sattuneesta onnettomuudesta ja onnettomuuden välttämiseksi annettujen ohjeiden merkitystä ei tehtaalla osattu soveltaa. Kyseessä olleilla tiedoilla olisi saattanut olla merkitystä tuolloin puolustusministeriössä olleen hyväksymispäätöksen ehtojen harkinnassa ainakin ruudin syöttöjärjestelmän ruutiullakolle hyväksyttävän ruutimäärän ja lataamo II:een hyväksyttävän henkilömäärän osalta ja näin ollen vaikuttanut ainakin räjähdyksen tuhovaikutusta pienentävästi. Tiedon välitys mm. tehtaan ja viranomaisten välillä sekä ulkomailta saadun tiedon hyväksikäyttäminen on ollut tässä tapauksessa puutteellista.

Lapuan patruunatehtaalle on voitu tuoda ruuteja, räjähdysaineita tai ampumatarvikkeita ilman että niihin on kohdistettu viranomaisten tarkastusta tai erä- ja nimikekohtaista hyväksymistä. Tehtaan suorittamat, tarkastukset ovat kohdistuneet ensisijassa ampumatarvikkeiden laatuun ja ampumaominaisuuksiin. Ruutien kemiallisia ja fysikaalisia ominaisuuksia ei tehtaalla ole selvitetty. Tehdas ei ollut pyytänyt tai saanut käytettyjen ruutien laatu- tai herkkyysårvoja. Tämä on osaltaan myötävaikuttanut siihen, että detonaatio- taipumuksen omaava Nobel CK-4 ruuti on päässyt tehtaan tuotantoon ilman että sen muita ruutilajeja suurempaan herkkyyteen on osattu kiinnittää huomiota."

https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/muutonnettomuudet/vanhemmattutkintaselostukset/lfY0QEtNP/1_1976.pdf

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lapuan_patruunatehtaan_r%C3%A4j%C3%A4hdys

herkkoo:
Tsernobyyli kuulostaa aina creepyltä ja varmaan tämä lähettäjä tiesi lähettävänsä miehiä suoraan kuolemaan

Chernobyl emergency Firefighter call ENG SUB

1:26:03 – fire alarm activated  (Tchernobyl, 26.04.1986, 01:23:50 AM)

"Chernobyl Fire brigade call traslated in English. This is the recording call to firefighters that shortly after the accident arrived to try to extinguish the fires."

http://www.youtube.com/v/rbzUH6M7mVA?version=3&autohide=1

https://www.youtube.com/watch?v=rbzUH6M7mVA


The Chernobyl Disaster: How It Happened

"On April 26, 1986, a routine safety test at the Chernobyl nuclear power plant in Ukraine spiraled out of control."

http://www.youtube.com/v/f5ptI6Pi3GA?version=3&autohide=1

https://www.youtube.com/watch?v=f5ptI6Pi3GA

Suurin osa pitää Chernobylia laadukkaana

"Kritiikin ohella venäläismedia – myös valtion kontrolloima – on kehunut vuolaasti Chernobyl-sarjan toteutusta.

Toimittajat ovat olleet vaikuttuneita sarjan visuaalisesta ilmeestä, jossa on pyritty mahdollisimman todenmukaisesti jäljittelemään ajan henkeä. Samoin tavallisten ihmisten nostaminen ydinonnettomuuden sankareiksi on kerännyt paljon kiitosta.

Sarjasta on myös huomattu joukko pikkuvirheitä. Ydinvoimalakaupungissa ei esimerkiksi ollut parvekelaseja, kuten sarjassa näytetään.



HBO:n Chernobyl -sarja kuvattiin Vilnassa Liettuassa.

"Tekijät ovat ottaneet joitakin vapauksia esittäessään tapausten kulkua. Tällaisia faktavirheitä ovat esimerkiksi helikopterin putoaminen onnettomuutta seuraavana päivänä ja hiiliteollisuusministerin kuvaaminen nuorena keltanokkana. Todellisuudessa helikopteritapaturma tapahtui vasta muutamaa kuukautta myöhemmin ja ministeri oli onnettomuushetkellä jo 59-vuotias.

Suuri yleisö Venäjällä tuntuu ottaneen sarjan omakseen. Venäjänkielisen internetin suosituimmassa elokuva- ja televisiosarjatietokannassa KinoPoiskissa (siirryt toiseen palveluun) käyttäjät ovat antaneet Chernobylille korkean, yli 9,1 arvosanan.

Kansainvälisellä IMDb-sivustolla (siirryt toiseen palveluun) Chernobyl on noussut nopeasti kaikkien aikojen parhaimmaksi tv-sarjaksi.

Moskovalainen Aidar Aisin kertoo ahdistuneensa Chernobylista siinä määrin, että halusi viettää yksin aikaa katsottuaan sarjan. Aisin ei tiennyt juurikaan onnettomuuden yksityiskohdista, vaikka hänen isänsä oli yksi raivaustöihin lähetetyistä kansalaisista.

– Saimme kuulla tässä maailmanlaajuisesta katastrofista tekijöiltä, jotka tulevat toiselta mantereelta. Tämä pistää miettimään, mistä muusta meille ei ole kerrottu tai ei kerrota, Aisin sanoo Ylelle.

Myös moskovalainen Artur Garafi kertoo HBO-sarjan muuttaneen hänen suhtautumistaan traagiseen ydinvoimalaonnettomuuteen. Hän ei esimerkiksi tiennyt, kuinka huonosti Neuvostoliitossa oli valmistauduttu mahdolliseen katastrofiin. Sarja myös konkretisoi koko neuvostojärjestelmän sulkeutuneisuutta.

– Minua hämmästytti tragedian mittasuhteet ja valheiden määrä, Garafi summaa."

https://yle.fi/uutiset/3-10829851

Chernobyl (2019) | Official Trailer | HBO

http://www.youtube.com/v/s9APLXM9Ei8?version=3&autohide=1

https://www.youtube.com/watch?v=s9APLXM9Ei8

Neuvostoliitto viivytti tiedottamista Tšernobylin räjähdyksestä



"Vappuaattona Suomen ulkoministeriö ilmoitti evakuoivansa kaikki Ukrainassa olevat suomalaiset. Ministeriö perusteli ratkaisua sillä, ettei Neuvostoliitto ollut vieläkään antanut kattavaa tietoa onnettomuudesta, tapahtumien kulusta ja räjähdyksen vaikutuksista."

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/04/22/tsernobylin-ydinvoimalaonnettomuus-suomen-uutisissa

herkkoo:

Täällä näkyy mm. helikopterionnettomuus 18min  paikkeilla

Five important things that are missing from HBO Chernobyl TV show

http://www.youtube.com/v/1CJoF4Z_-Ro?version=3&autohide=1&start=849

https://youtu.be/1CJoF4Z_-Ro?t=849

herkkoo:
Estonian uppoaminen 25 vuotta sitten oli kova opetus meripelastusalalle, onnettomuuden pelastustoimien koordinnoinnissa tuli esille melkoisia ongelmia ja ensimmäiset helikopterit tulivat paikalle vasta klo 3.05 kun uppoaminen oli alkanut 1.22

Yhtenä asioiden kehittymiseen vaikuttavana tekijänä on ehkä voinut olla myös tämä että Estonia lähti myöhässä liikkeelle, jäi aikataulusta edelleen jälkeen ja oli paineita kiriä umpeen aikatauluja

25 vuotta sitten Estonia upposi alle tunnissa myrskyävän Itämeren hyiseen pimeyteen

Kello 19.15: M/S Estonia lähtee Tallinnan satamasta
"Syyskuun 27. päivänä vuonna 1994 Viron lipun alla matkustava risteilyalus M/S Estonia irrottautui Tallinnan satamasta, ja lähti kohti Tukholmaa vartin myöhässä aikataulustaan,"



Pelastustyöntekijä etsii pelastuneita pelastuslautalta

Kello 00.55: Jättiaalto iskeytyy laivaan

"Samanaikaisesti hän kuuli keulasta autorampin läheisyydestä äänen, joka erottui muista myrskyn aiheuttamista äänistä.

Ääni kuulosti siltä kuin kaksi raskasta metallinpalaa iskeytyisi toisiinsa kovalla voimalla. Ääni kesti matruusin mukaan noin puoli sekuntia.

Matruusi ilmoitti asiasta radiopuhelimella komentosillalle, jolloin hänet käskettiin selvittämään, mistä ääni oli peräisin.

Matruusi noudatti käskyä ja jäi tarkkailemaan merkkivaloja, jotka osoittivat visiirin ja autorampin lukitusten toimivuutta. Komentosillalle raportoitiin, että kaikki on kunnossa."

Kello 1.15: Keulavisiiri irtoaa

Kello 1.20: Ihmiset pakenevat uppoavasta laivasta

"Ihmiset juoksivat ahtaita käytäviä edestakaisin etsien yläkansille vieviä portaikkoja törmäillen samalla toisiinsa. Kävelykansi sijaitsi 7. kannella, ja pelastusveneet 8. kannella.

– Häire, häire, laeval on häire, kuului vironkielinen hätäkuulutus. Se tarkoittaa suomeksi "hälytys, hälytys, laivalla on hälytys".

Naispuolisen kuuluttajan ääni kuulosti hyvin hennolta, kuin nainen olisi peloissaan tai loukkaantunut."

Kello 01.22: Ensimmäinen hätäkutsu lähetetään

Kello 01.23: Ihmiset taistelevat henkensä edestä

"Ihmiset muodostivat ketjuja yrittäessään auttaa toisiaan liikkumaan.

Valitettavasti auttamaan jääneet menehtyivät, koska he eivät itse ehtineet ulos ajoissa.

Liikkuminen oli erittäin haastavaa, ja matkustajat joutuivat tukeutumaan kaiteisiin ja vetämään itseään eteenpäin. Jos epäonnistui tai putosi, selviytyminen oli lähes mahdotonta."

Kello 1.29: Radioyhteys hiljenee

Kello 01.35: Estonia alkoi upota

Kello 01.50: Estonia katoaa

"Viimeisenä horisontista pyyhkiytyi laivan keula. Oli kulunut vain 55 minuuttia siitä, kun jättimäinen aalto osui alukseen."

Kello 02.12: Ensimmäinen auttaja saapuu

"Ensimmäinen auttaja, lähimpänä ollut risteilyalus M/S Mariella, saapui onnettomuuspaikalle auttamattomasti myöhässä. Näky oli lohduton.

Myrsky oli niin voimakas, että vain muutamia ihmisiä saatiin nostettua vedestä ja pelastuslautoista, jotka olivat puolillaan jääkylmää merivettä. Osa lautoista oli kääntynyt ympäri tuulen voimasta. Suurin osa ihmisistä noukittiin helikoptereilla.

Myös muita auttajia saapui paikalle, ja operaatio jatkui läpi yön.

Viimeiset ihmiset pelastettiin noin yhdeksän aikaan aamulla"

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/25-vuotta-sitten-matkustaja-alus-estonia-upposi-alle-tunnissa-myrskyavan-itameren-hyiseen-pimeyteen-nain-eteni-hetki-hetkelta-jarkyttava-tragedia-joka-pysaytti-koko-suomen/7557210#gs.6iqzg4

Helikopterit

Helikopterien toiminta

"Kun ensimmäinen helikopteri, OH-HVG, saapui onnettomuusalueelle klo 03.05, sille ei pystytty antamaan vielä tarkkaa
tilannekuvaa. Miehistöllä oli ennakkokäsitys, että laivasta pelastuneet ovat lautoilla tai meressä. Matkalla onnettomuuspaikalle he olivat suunnitelleet, että veden varassa olevat pyritään pelastamaan ensin ja vasta sen jälkeen ryhdytään pelastamaan ihmisiä pelastuslautoilta ja - veneistä

Kun kaksi seuraavaa helikopteria, Q97 ja Y 65 saapuivat paikalle noin klo 04.00 ne ilmoittautuivat OSC:lle ja saivat
ohjeen keskittyä elossa olevien pelastamiseen ja jättämään selvästi kuolleeksi todetut vielä tässä vaiheessa.
Alusten helikopteritasoille laskeutuminen oli erittäin vaikeaa kansien noustessa ja laskiessa merenkäynnin takia.
Harvat miehistöt olivat saaneet koulutusta laskeutumiseen alukselle huonossa säässä. Vain suomalaiset helikopterit OHHVG ja OH-HVD onnistuivat laskeutumaan aluksille ja veivät niille 36 ihmistä.

Ongelmat helikopterien toiminnassa

Siinä vaiheessa, kun ihmisiä voitiin vielä nostaa merestä elävinä, kolmen Boeing Kawasaki-helikopterin vinssin vaijerit
vaurioituivat ja yhdessä näistä rikkoutui myös vinssikoneisto. Näiden helikopterien piti keskeyttää pelastustoimet useiksi tunneiksi ja yksi niistä siirrettiin kuljetustehtäviin. Pelastetut ja pintapelastajat, jotka vinssien vaurioituessa jouduttiin jättämään valjaiden varaan tai mereen, pelastettiin muiden helikopterien avulla ja yksi pintapelastaja jouduttiin
kuljettamaan riiputuksessa vaijerin päässä laivan kannelle. Nämä tapahtumat vähensivät pelastustoimiin käytettävissä
olleita voimavaroja.

 Näiden vinssien puutteellinen käyttövarmuus oli tiedossa jo ennen onnettomuutta ja se oli raportoitu vastuunalaisille elimille turvallisuusriskinä pintapelastajille. Mihinkään toimenpiteisiin ei oltu valitettavasti ryhdytty.
Neljäs helikopteri, Super Puma, antoi lastuvaroituksen (varoituksen moottorin rikkoutumisen vaarasta) ja se joutui palaamaan tukikohtaansa"

Hätäliikenne

"ESTONIA osoitti hätäkutsunsa läheisyydessä oleville matkustaja-aluksille. Myöskään hätäkutsujen muoto ei täyttänyt
radio-ohjesäännön muotovaatimuksia.
Komissio on todennut huolestuneena, että tällä alueella merihätäsanomat lähetetään nykyisin sangen harvoin oikeassa
muodossa.
Kun ESTONIA kuitenkin aloitti radioliikenteen käyttämällä MAYDAY-hätämerkkiä, komissio toteaa, että sanoman vastaanottaneilla ei ole voinut olla mitään epäilystä siitä, etteikö ESTONIA ollut välittömän avun tarpeessa ja etteikö
aluksella ollut hätä.

Sisäasiainministeriön vahvistaman Meripelastusohjeen mukaan rannikkoradioaseman (toiminnassa oli Helsinki
Radio ja se operoi myös Radio Mariehamnin kanavia) olisi pitänyt huolehtia hätäradioliikenteestä. Tämä järjestely ei
toiminut tarkoitetulla tavalla ja johti komission käsityksen mukaan tiedon kulun viivästymiseen pelastustoimien alkuvaiheissa.
Kyseisessä tapauksessa Helsinki Radio ei kuullut ESTONIAn hätäkutsua.

Helsinki Radio ei liioin vastannut MARIELLAn tai SILJA EUROPAn kutsuihin VHF-kanavalla 16 tai MF-hätätaajudella
2182 kHz. MARIELLA onnistui saamaan yhteyden Helsinki Radioon matkapuhelimella (NMT) klo 01.42 ja ilmoitti ESTONIAn hätäkutsuista. Epäonnistuttuaan yhteydenottoyrityksissään Helsinki Radioon SILJA EUROPA ilmoitti MRCC
Helsingille hätäkutsuista myös noin klo 01.42. Kaksi minuuttia myöhemmin Helsinki Radio otti yhteyttä SILJA EUROPAan VHF-kanavalla 16 ja klo 01.45 se vastasi MRCC Turun kutsuun vaikeuksitta.

Komissio ei näe mitään muuta selitystä sille, että Helsinki Radio ei kuullut hätäliikennettä, kuin että hätätaajuuksia
ei päivystetty jatkuvasti. Kun päivystyksessä oli vain yksi henkilö useiden tuntien ajan, on luonnollista, että päivystys
keskeytyy hetkiksi. Tämä oli myös todettu ja hyväksytty Merenkulkuhallituksen ja Telecom Finlandin välisessä hätäradioliikenteen hoitoa koskeneessa sopimuksessa."

https://turvallisuustutkinta.fi/Pelastustoimet.pdf

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Go to full version