Yksi täysin Vaasalaiselle autoilijalle ominainen ja vakioksi muuttunut tapa on:
Kolmiokäyttäytyminen
Eli perinteinen tapa kolmiolle tultaessa on tasainen, tai kiihdytetty nopeus
jonka jälkeen pysäys, tai mikäli päätä riittää, pyyhkäisy etuajo oikeutetulle tielle
sitä jo ajavan eteen.
Tämän vuosikymmenen jatkuneen kehityksen todistavat lukuisat ilmoitetut
ja ilmoittamattomat kolmiokolarit ja mikäli skeptikot, sekä muut kaihdinkauppiaat
eivät usko asiaa, voivat tutkia lasinpalojen määrää eri risteyksissä, tai muuten vain
seurata kolmiokäyttäytymistä vaikkapa vuositilastoin.
Toinen Vaasalaiselle autoilijalle, lue ( tolloille) ominainen malli on suojatiekäyttäytyminen
Tätä tuskin tarvitsee selventää, koska lehdet kirjoittavat asiasta vakiokausittain
aina poliisikunta mukaanlukien
Yhdistävä ja puuttuva tekijä molemmissa Vaasalaimoodeissa on
kuitenkin jo ajokoulujen alkuajoista lähtien teroitettu:
Oman ajotapansa muille kommunikoiminen
Tämähän tarkoittaa tietysti sitä turvallisuus näkökulmaa, että näytetään
muille kulkijoille aikomuksensa esim. pysähtyä, hidastaa, tai mikä tärkeintä:
YMMÄRTÄÄ, tulevansa ja aikovansa ottaa huomioon muiden liikenteessä
olevien turvallisuus, oma ajotapansa siihen suhteuttaen
Tätä eivät Vaasalaiset autoilijatollot tunnu sisäistävän edes omia
lommojaan paikaten, vaan jatkavat ajokäyttäytymistään aina
seuraavaan polveen, omilla kostuneilla sahajauhoillaan tapojaan mentoroiden
Kolmas malli on Liikenneympyräkäyttäytyminen jossa koko moodin historian
aikana vasta n. joka toiselle vaasalaiselle autoilijalle on valjennut
että liikenneympyrä ei ole tavallinen risteys vaan suoran tien jakokeskus
jolle voidaan toki ajaa vaikka se ei olisi tyhjä !
Ideana tietysti liikenteen katkeamattomuus
Poikkeuksenaan tietenkin nämä jatkuvasti lisää ohikulkuteitä vaativat
ja sumppupaikkoja ymmärtämättömyydessään itse aiheuttavat
ns. "autoilijat", eli aliakset sinnetänne tormailijat, tai muutenvain
ajolisenssin omaavat