Vaasa ja ympäristö > Off Topic

Ylläpidolta

<< < (18/18)

make:

--- Quote from: Kari Lajunen on 07. 07. 2013 11:11 ---
--- Quote from: herkkoo on 04. 01. 2012 08:08 ---
.

Eikö nämä suojeluskunnat nimensä mukaisesti suojele suomalaisia, mille olisi muuten sosiaalinen tilaus kun kulttuurillisesti vaikuttuneet seurueet käy ryöstämässä puolustuskyvyttömiä mummoja ja paappoja

.

--- End quote ---

Äläs nyt.  Muistaakseni juuri tällaisten "suojelujärestöjen" perustaminen aiheutti Suomen sisällissodan.  Se alkaa niin
helposti.  Ensin perustetaan suojelujärjestö ja  sitten nähdään, että sille pitää perustaa vastajärjestö ja sitten meillä
on jo niin paljon järjestövoimaa, että voidaan ruveta mittelöimään.   

Ei ei ja ei.

Liikkuva poliisi takaisin.  Asiat aloitetaan tällaisista.  Maantierosvous lisääntyy jatkuvasti ja liikkuvalle poliisille olisi enemmän
tarvetta kuin koskaan, niin eiköhän joku "kelopäiden yhteenpaukahdus" tapahdu sellaisella paikalla jossa he voivat tehdä
"hallaa" ja niin lopetetaan liikkuva poliisi.   Mistä ihmeestä noita "kelopäitä" piisaa?

--- End quote ---

Näiden suojelujärjestöjen ongelmana on lisäksi se, että sivulliset tuppaavat joutumaan kärsijään rooliin. Ja tosiaan, kyllä turvallisuudesta huolehtiminen pitäisi kuulua valtiolle. En ota kantaa liikkuvan poliisin lakkauttamiseen, koska se on vain yksi poliisin osan nimi. Edelleenhän poliisi suorittaa valvontaa käsittääkseni samalla tavoin. Onkin tärkeämpia kysymyksiä, onko valvonta riittävää, mutta erityisesti tehdäänkö valvonnassa oikeita asioita? Nyt esimerkiksi rattijuopot ovat vaaraksi liikenteelle. Nostamalla rangaistuksia ja erityisesti ottamalla auto valtion haltuun, olen varma, että ihmisten välinpitämättömyys ajaa juovuksissa vähenisi radikaalisti. Tällöin vapautuisi resursseja muuhun toimintaan. Ulkomaalaisille (siis lähinnä virolaisille ja venäläisille) pitäisi myös keksiä omat rangaistuksensa. Kyllä kuljetusliikkeen omistaja pitäisi herkemmin huolta kuskiensa ajokunnosta, jos rangaistuksena voisi olla kuljetusauton pakkopysähtyminen vaikkapa viikon ajaksi.

Mielenkiintoinen ajatus voisi olla vaikkapa gps-jäljitin jokaiseen väliaikaisesti täällä oleskelevaan autoon, tai jonkinlaisen riskianalyysin johdosta asennettava. Olisiko se jollain tavalla vapaata liikkuvuutta vastaan, en tiedä. Ainakin venäläisiin sitä ehkä voitaisiin soveltaa. Voitaisiinhan sitä perustella myös heidänkin turvallisuudellansa.



Marko Heinonen:

--- Quote from: Kari Lajunen on 07. 07. 2013 11:11 ---
--- Quote from: herkkoo on 04. 01. 2012 08:08 ---
.

Eikö nämä suojeluskunnat nimensä mukaisesti suojele suomalaisia, mille olisi muuten sosiaalinen tilaus kun kulttuurillisesti vaikuttuneet seurueet käy ryöstämässä puolustuskyvyttömiä mummoja ja paappoja

.

--- End quote ---

Äläs nyt.  Muistaakseni juuri tällaisten "suojelujärestöjen" perustaminen aiheutti Suomen sisällissodan. 

--- End quote ---

No juu, en edes viitsi kommentoida ylläolevaa Lajusen päätelmää.

Eurooppa oli vuosisadan alkuvuosina kovin erillainen paikka, ja käynnissä oli melkomoinen aatteiden ja alueidenkin uusjako. Moni maa sohlasi mukana, ja valvoi omia etujansa.
Suomen sisällissota oli osa suurempaa kokonaisuutta, joka liittyi ensimmäisen maailmansodan aiheuttamaan myllerrykseen euroopassa.

herkkoo:

.

Suojeluskunnilla oli tärkeä tehtävä suojella kantaväestöä vihollisen hyökkäyksiltä jota ilman esim. evakuointi silmittömien murhaaja-desanttien alta ei ehkä olisi onnistunut:

" 27.6.1941 klo 13.35 annettiin lupa majuri Kivikolle tyhjentää Sivakkavaara ja sen lähiympäristö, koska vihollispartio oli käynyt siellä ammuskelemassa taloja. Tässä vaiheessa oli jo tarkasti määritelty evakuoimisalueen rajat (liite 1.)Ilmansuojelupäälliköille pyrittiin antamaan kaikki mahdollinen apu evakuoinnin suorittamiseksi. Asiaa helpotti se, että evakuoimisalue oli tarkoin rajattu. Vaikeuksia ja hankaluutta aiheutti se ettei tiedetty evakuoitavan väestön, karjan ja materiaalin määrää. Tämä hidasti kuljetusvälineiden tilaus- ja jakosuunnitelman tekoa. Kuljetuskaluston vähäinen määrä aiheutti lisäongelmia. Suojeluskuntapiirin kuljetustoimistolla oli evakuoinnin alkamishetkellä käytettävänään vain 17 linja-autoa ja yksi kuorma-auto. Lisäongelmia aiheutti poltto- ja voiteluainetäydennyksen perille toimittaminen kuljetusten aikana."

http://mekri.uef.fi/sotahistoria/evakko.htm

.

Navigation

[0] Message Index

[*] Previous page

Go to full version