Ihmisten piittaamattomuus tai ymmärtämättömyys ilmanlaadusta kun tyhjäkäyttävät autojaan pitkiäkin aikoja. Taxit ja jakeluautot saavat aivan erityisen pitkän miinuksen.
Olikos se nyt kaksi minuuttia kun lain mukaan saa autoa tyhjäkäyttää? Kuinkahan monta sakkoa lainrikkomuksista tällä kohtaa Vaasassa on talven aikana kirjoitettu. Lait menettävät merkitystään jos ei niiden noudattamista valvota.
Voisivatko esim lappuliisat käyttää osan työajastaan tyhjäkäyttäjien sakottamiseen? Kumpi on suurempi rikos mielestänne; pysäköintiajan ylitys viidellä minuutilla vai viiden minuutin tyhjäkäyttö?
Olet aivan oikeassa plussa siitä. Minua tämä erityisesti koskee koska työskentelen
liikkeessä katutasossa. Ilmanvaihto on suunniteltu siten että korvausilma tulee
tuulikaapin kautta kadun puoleleta. Ihan hyvä systeemi koska ilma lämpenee
tuulikaapissa ennen sisääntuloa. Ainoa ongelma on tyhjäkäyntiä käyvät autot.
Vuosia sitten tuossa lähes oveni edessä ei ollut taksiasemaa. Taksista kysyttiin
mitä mieltä olen jos taksiasema siirrettäisiin siihen kun silloisella kadulla Korshol-
manpuistikolla rakennettiin. "häntä" varmaan ylettyy ovenikin eteen.
Oikeastaan se tulisi silloisen Ravintola Sekstantin
eteen ja sanoin "Ei taksiasemaa siihen". Jonkin ajan kuluttua
taksiasema ilmestyi juuri siihen. Joskus kun oikein sain pakokaasusta
niin soitin poliisille. Ei mennyt kauaa kun taksimiehiä alkoi tulla sisälle sanoen
"Sinäkö vihaat takseja". Voi älynväläys. Taksivihaksiko se sitten muuttui.
Kerran eräs taksi tyhjäkävi oveni edessä ja koputin ikkunaa ja kyselin "voisiko
hän sammuttaa kun pakokaasut tulevat sisälle". Ei voinut. Edelliseen
kokemukseen vedoten, asiasta on turha soittaa ainakaan taksikeskukseen.
Tuli mieleen, että keneen voi ottaa yhteyttä kun toinen osapuoli
pakokaasuttaa lakia rikkoen toisen työtilat? Onko takseilla eri lait.
Olen huomannut, että jos katolla on taksimerkki niin Stop-merkkiä
se ei näytä koskevan sekä siis tuo tyhjäkäynti sekä sitten on
pysäköinti. Edes porttikongin kohta ei näytä koskevan taksia.
Kuva 9.5.2005 Kauppapuistikko 38 Kari Lajunen.
Olen aina ollut siinä uskossa, että liikennesäännöt koskevat kaikkia poislukien
turvavyön käyttöpakko jakeluautoista. Tässä kuvassa taksi ei odota
asiakasta vaan auto on pysäköity. Minulla oli hyvin aikaa kuvata sitä
ja jopa ilmoittaa taksikeskukseen sähköpostilla tämän kuvan kera
seuraavalla saatekirjelmällä.
"Kyseessä lienee kilpailu taksikuskien keske, että kuka pystyy rikkomaan
eniten lakeja yhdellä kertaa. Itse näen tässä hyvän voittajaehdokkaan
koskapa tässä rikotaan neljää eri pysäköinnistä säädettyä lakia. Nimittäin.
1. Pysäköinti osittain suojatielle.
2. Pysäköinti alle 3m:n päähän suojatiestä
3. Pysäköinti kiekkopaikalle ilman kiekkoa.
4. Pysäköinti porttikongin eteen.
Kuski on ollut huolimaton. Nimittäin pysäköinnillä poikittain olisi
saatu yksi lisäpiste."
Sain vastauksen, että "Se ei ole vaasalainen taksi eikä siinä rikota kuin kolmea
sääntöä". Fiksua. Enhän edes kysynyt mitään vaan ilmoitin mahdollisesta
kilpailusta ja mahdollisen hyvän voittajaehdokkaan.
Kaikesta huomaa, että taksissa ongelma tiedetään mutta se ei ole
hallinnassa. Siitä ei edes enää piitata. Jos taksi ei ole vaasalainen
niin siitä luistetaan ajatuksella, että "mitäs se meille kuuluu, eihän
se ole vaasalainen taksi."
Kuitenkin kun tavallinen kadunmies näkee taksimerkin, ei hän ensin
ajattele, "ai jaa tuo on maakuntataksi, eivät he osaa kaupungissa ajaa".
Vaan he näkevat ammattitaitoisen ammattiautoilijan ratissa riippumatta
mistä hän on tullut.
Toivottavasti en tällä kirjoituksellani saa taksikuskien vihoja päälleni.
Ennemmin tästä kannattaisi poimia pala kerrallaan ja miettiä miten
tähän on tultu. Eikä rynnätä ovestani sisälle möykkäämään "sinäkö
vihaat takseja". Minä en vihaa takseja. Moniko teistä, hyvät lukijat,
pysäköisi autonsa näin? Minulla on paljon tuttavia
jotka omistavat taksiluvan tai ajavat renkinä. He joskus jopa vinkkaavat
nähdessään "valot päälle" jos ne ovat unohtuneet pois.
Ai niin yksi hyvä asia. Kyseinen kuvan taksi ei käy tyhjäkäyntiä mutta
toisaalta, en ole koskaan nähnyt ilman kuskia tyhjäkäyvää taksia.