Ylläpitokustannukset ovat suunnilleen samat kuin tavallisella autolla. Tässä ei
ole moottoriin kohdistuvia huoltoja mutta akusto pitää vaihtaa noin kolmen
vuoden välein ja laadusta riippuen se maksaa 2166 - 3680 €. Halvin
akkupaketti on tämä "sielullinen" joka pitää vesittää kerran kuukaudessa
ja se kestää arviolta 2-4 vuotta ajotavasta riippuen. Tuo kalliimpi akkusarja
on huoltovapaa ja parempilaatuinen. Sille ei siis tarvitse tehdä muuta kuin
pitää se latingissa. Hintaero on kuitenkin niin suuri, että itse päädyin tuohon
halvempaan ja samaten myymäni auto varustettiin samanlaisilla vesitettävillä
akuilla.
Huolto on Raskoneella. Entinen EasyKm. Siis erityisesti sähköautolle
vaadittavissa huolloissa. Muun huollon voi teettää muualla. Eli huolto on hieman
edullisempi kuin pottomoottoriautossa mutta akuston vaihto 3 vuoden välein
tekee siitä hieman kalliimman.
Auto on tehty vakioauton alustalle joten sen varaosat eivät ole paljoa
kalliimpia kuin muillakaan mutta käytännössä ne muodostuvat välillisesti
kalliimmiksi. Autoni hylättiin raidetangon nivelen klappaamisen vuoksi
katsastuksessa ja osan hankinta kesti niin kauan että jouduin katsastamaan
sen uudelleen ja maksoin siis kahdet katsastusmaksut. Nyt toinen nivel
klappaa ja Elkatin huollossa ne ovat näköjään hyllytavaraa. En vain silloin
hoksannut sitä kysyä. Arviolta tuo nivel maksaa 30,- ja työ 65,- niin se
on arviolta satasen nivelkorjaus.
Ihmettelin jo vuosi sitten kun autossa käytetään kovempaa ilmanpainetta
renkaissa kuin siinä muuten käytettäisiin. Ihmettelin sitä kun minulla
oli se käsitys, että nivelet eivät kestäisi. Nivelten kulumisista ei ollut
tietoa mutta nyt omastani ovat molemmat raidetangon sisemmät
nivelet hajonneet. Päästin ilmanpaineet vakiotasolle joka tekee sen,
että sähköä kuluu nyt enemmän mutta auto kulkee nyt pehmeämmin
jolloin nivelet kestävät. No ne ovat kuluvia osia muutenkin.
Vaimollani ei ole muuta vaihtoehtoa koska minä ajelen sähköautolla ja
tarvitsen sitä työssäni. Kyse ei ole siitä ajeleeko hän sillä mielummin.
Sähköautoa hankkiessamme suunnittelimme asian siten.
Brenkku on tietääkseni alkoholijuomaa (Bränvinn) ja säästö ei uppoa siihen.
Jos puhutaan kilometrihinnasta niin karkeasti voidaan laskea, että sähköautolla
ne ovat puoleen hintaan mutta sekin riippuu minkälaiseen toiseen autoon
vertaa. Jo pelkkä vertailu polttomoottoriautojen kesken heilahtaa juuri
saman verran eli vertaan siis omaan henkilöautoomme. Se on 1,6L
Nissan primera 1999 ja siihen siis puoleen hintaan. Tähän hintaan on laskettu
mukaan aggregaatin satunnaisesti tarvitsema bensa sekä diesellämmitiemen
tarvitsema polttoöljy.
Yhteenvetona sanoisin, että sähköautoilija ei ole tavallinen autoilija. Hän
tietää, että autolla on sielu. Hän tietää, että auto on ystävä. Proffalla
on muuten pienellä harjoittelulla ainesta sähköautoilijaksi. Sähköautoilijan
on hyvä tietää mikä on yleismittari ja tietää mitä sillä mitataan. Oatoiminen
akuston mittailu ei kuulu ohjelmaan, mutta minua ainakin vaivaa jos en
välillä mittaa jokaisen akun jännitettä. Ne ovat nyt olleet puolitoista
vuotta ja Elcatin huoltopäällikkö on ennustanut ajotavallani niille vain
kahden vuoden käyttöikää. Akuston kulumisen pitäisi tapahtua siten,
että akku kerrallaan väsyy sekä ensimmäisen ja viimeisen väsyvän akun
aikaero voi olla parikin vuotta. Siksi tämän parin vuoden aikana kannattaa
vaihta pari kolme ensiksi väsynyttä akkua hyvillä käytetyillä akuilla.
Akuston jännite on 78 volttia ja alin jännite mihin olen ne ajanut on
ollut 65 volttia. Auton elektroniikan pitäisi sammuttaa auto kun jännite
laskee 60 volttiin. Tässä alla auton tekniset tiedot.
Ihmetyttää, että kapsiteetti mainitaan olevan 180 ampeeria mutta usein
kiihdytyksessä irroitan siitä 300 ampeeria. No oli miten oli.
Taisin jo aiemmin mainita, että kun katsastusvirkailija kysyi pakokaasumittauksesta
niin sanoin, että "se on sähköauto ja sille ei sitä voi tehdä". Silloin molemmat
katsastusvirkailijat nousivat seisomaan ja katselivat ikkunasta autokummajaista.