Voisin olla ehkä oikea ihminen asettamaan hieman puolueettomia kysymyksiä, sillä en ole koskaan käynyt Mehiläisessä ja VKS:n olen käynyt viimeksi luoja tietää milloin.
N.45 minuutin kuluttua pääsimme hoitajan vastaanotolle
Tämä on mielestäni ok. Ainakin itse hyväksyisin sen.
joka totesi, että kyllä poikanne sormi on varmaankin murtunut (1), joten laitan teidät odottamaan vuoroa lääkäriin.
Hoitajahan voi olla vanha tantta, joka näkee periaatteessa jo silmistä mistä on kysymys, mutta myös kokematon tyttö, joka pyörtyy kun näkee verta + sitten kaikkea tältä väliltä. Joten hoitaja voi todellakin vain epäillä ja lähettää eteenpäin miehelle, joka pystyy antamaan varmemman tuomion.
Menimme odotushuoneeseen odottamaan vuoroamme lääkäriin, joka kesti n.2h.
Minusta jo vähän pidemmän puoleinen odotus, mutta lienee keskiarvo, riippuen siitä miten paljon heillä on tekemistä.
Lääkäri katsoi ja koitteli poikani sormea ja totesi, että kyllä sormi on varmaankin murtunut (2), joten lähetän teidät sairaalan päivystyspolille.
Ensimmäinen ihminen, jolla on kompetenssiä todeta mistä on luultavasti kysymys ja mahti päättää jatkotoimista. Elikkä siis tähän tuo (1).
Menimme VKS:n päivystyspolille, jossa odottamassa ei ollut ketään muita kuin minä ja poikani.
Huokaisin syvään...varmaan pääsisimme hyvin pian lääkärille. Liian aikaisin huokaisin. Odotimme lähes 3 tuntia.
Tässä kohtaa joudun kysymään, onko päivystyksessä omat lääkärit, jotka hoitelevat vain ja ainoastaan päivystystä, vai kuuluuko heidän työhönsä myös muiden osastojen asiat?
Tarkoitan siis, jos ambulanssi kuskaa solkenaan sydänkohtauksen saaneita toisesta ovesta sisään, niin katsovat lääkärit silloin siitä huolimatta ensisijassa sormia, jotka ovat mahdollisesti murtuneet?
Kaikki muut potilaat pääsivät lääkärille ennen meitä myös tämä tyttö, jolla oli mahdollisesti murtumaepäily jalassaan.
Joudun taas kysymään: Missä järjestyksessä potilaat pääsevät lääkärille? Siinä järjestyksessä kuin he tulevat, vai siinä järjestyksessä kuin tilanne vaatii? Siis kärjistettynä esimerkkinä, jos jollain on selviä sydänvaivoja, niin ottavatko he ensin sisään pojan, jonka sormi on mahdollisesti murtunut?
N.9 minuutin kuluttua pyysi hoitaja meitä lääkärin huoneeseen,
Ja jälleen kysymys: miten usein potilailta palaa pinna? Mitä henkilökunta tekee silloin kun joku alkaa rähjäämään?
a) Antavat tämän rähisijän istua aamuun asti kostoksi.
b) Valaisevat tilanteen rähisijälle - joka ei kuule kuitenkaan.
c) Tuntevat tilanteen ja tietävät, että on paras ottaa hänet heti vastaan, ennen kuin hän alkaa rikkomaan huonekaluja.
Henkilökohtaisesti uskon, että mainitsemassasi tapauksessa sovellettiin tilannetta c ja evribadi häpi. Joku toinen vain joutui odottamaan sen sijaan, sillä periaatteessahan ei ole niin älytöntä eroa sillä, jos on jalka, tai sormi murtunut.
lääkäri tutki poikani sormen (3). Lääkäri totesi, että kyllä sormi varmaan on murtunut ja minun täytyy lähettää teidät röntgeniin.
Tähän kohtaan (2) ja minusta homma meni oikein. Vastaanottanut lääkäri teki työnsä ja ohjasi poikasi röntgeniin. Eikä hän voi toimia sen mukaan, mitä joku muu on epäillyt jossain muualla.
Aaargh...kome kertaa toteamus, että kyllä tämä varmaankin on murtuma ja kaksi lääkäriä jo todennut samaa+ yksi hoitaja ENNENKUIN SAA LÄHETTEEN RÖNTGENIIN!!!
Vaikka se ensimmäinen hoitaja näkisikin, että kysymys on todellakin murtumasta, niin miltä homma näyttäisi, jos hoitajat saisivat aina ohjailla potilaita röntgeniin miten haluavat? Montako kertaa tämä tapahtuisi turhaan? Ja vielä parempi kysymys, kuinka usein murtumia
EI ohjattaisi röntgeniin....
Mitä ihmettä tämä tämmöinen terveydenhoito oikein on??
Kyllä tämä meni minusta ihan oikeassa järjestyksessä, kun on kysymys tällaisesta asiasta.
Eikös näissä ratkaise myös vamman laatu, kun on kysymys toimenpiteistä? Elikkä jos kysymyksessä on vaikka syvä haava, niin hoitaja voi sen itse neuloa, ilman että potilas lähetetään eteenpäin. Tai jos jotain ihmistä pyörryttää, niin voiko hoitaja silloin kirjoittaa summissa vaan jotain lääkettä, joka nostaa vähän potilaan verenpainetta?
Kyllä, tiedän tiedän. Voisihan sitä nyt lähettää yhden sormimurtuman suoraan röntgeniin, mutta kuka vetää ne rajat ja mihin, kun on kysymys vammoista, joiden hoitoon ja päätöksiin riittää yksi hoitaja? Itse en ainakaan uskaltaisi ottaa harteilleni sellaista vastuuta. Eikö silloin ole parempi, että kaikki ohjataan oikeaan paikaan ja oikeaan hoitoon, silloinkin kun se ottaa vähän enemmän aikaa?
Tällaisissa asoissahan joudutaan tekemään yleispäteviä päätöksiä, koska ihminen voi loukata itsensä niin monella eri tavalla ja sairastua niin moneen eri sairauteen.
Kun vihdoin olimme päässeet käymään röntgenissä jouduimme takaisin jonottamaan, että milloinkohan lääkärillä on aikaa katsoa tämä kuva. Taas jonotusta, mutta onneksi vain enää 1/2 tuntia, jonka aikana poikani jo ehti nukahtaa.
Suuri osa hoitajista ei tajua mitään kuvien päälle. Ja he jotka tajuvat, eivät voi aina tehdä päätöstä siitä pannaanko kipsiin vai ei. Lääkäri ei myöskään voi odotuttaa muita, seuraamalla mukana aina röntgeniin asti, vaan jatkaa sillä aikaa työtään. Joten kuvien katselu voi tapahtua pienen odotusajan jälkeen - tai sitten saa istua taas kauan, riippuen siitä miten vakavia tapauksia on paikalla.
Lopputulos= yksi murtunut sormi kahdesta eri kohdasta. Sormeen laitettiin lasta ja sideharso.(2minuuttia) Yli kuuden tunnin kokonaisodotuksesta.
Lopputulos ja toimenpiteet eivät käy aina käsikädessä. Sillä jokainen tapaushan on erilainen, eikä näin ollen ole mahdollista järjestää rutiineja, joilla hoitaa kaikka potilaat jossakin tietyssä ajassa ja aina samalla tavalla. Lisäksi, yleensäkään tapaukset, jotka ovat sujuneet hyvin, eivät saa julkisuutta tällaisissa foorumeissa. Mutta yhteenvetona kuitenkin se, että jokainen meistä haluaisi, että vastassa on hoitaja, joka ohjaa heti oikeaan paikkaan ja ulos sitten mielummin jo tunnin päästä.
Tietyissä tilanteissa tämä onkin mahdollista ja näin myös tapahtuu, mutta joskus käydään myös siinä toisessa äärimmäisyydessä, eikä se ole tietenkään hauskaa. Joskus joutuu jopa jäämään sairaalaan lisätutkimusten takia. Isäni esimerkiksi makasi viikon, ennen kuin pääsi kotiin.
Koko sessiioon tarvittiin yksi hoitaja ja kaksi lääkäriä ja röntgenhoitaja.!! Vau.. kyllä sairaanhoitopiirillä täytyy olla paljon rahaa.
On, ja täytyy ollakin, sillä valmius täytyy olla myös silloin, kun sattuu suurempi onnettomuus. Vai voitko kuvitella suuremman määrän potilaita kerralla pienemmällä määrällä henkilökuntaa ja taata heille kaikille asianmukaisen hoidon?
Lisäksi, kaikilla ei ole kainalossaan pikkupoika, jolla on sormi murtunut, eikä järjestelmä voi edes lähteä siitä, että enemmistö tulee vastaanotolle murtuneiden sormien kera.
Miksi pääterveysasemalla ei ole päivystävää röntgenhoitajaa, joka voisi ottaa mahdolliset kuvat heti siellä???
Tähän taas yksi kysymys: miten suuri röntgenin tarve on? Miten paljon hoitajia ja laitteita pitäisi olla, jotta tilanne olisi kaikille aina tyydyttävä?
Ja toiseksi, paljonko tämä saa maksaa? Paljonko tämä TULISI maksamaan?
Taikka toinen mahdollisuus olisi röntgen automaatti ja vaikka kahden euron kolikolla toimiva ja selkeät ohjeet miten päin se käsi tai jalka siihen koneeseen laitettaisiin, jotta kuva onnistuisi.
Kenen syy se silloin on, jos kone ei tiennytkään, että se jalka olikin poikki kahdesta kohtaa?
Lyhyempi tapa hoitaa kyseiset potilaat olisi:
1. murtumaepäily-->hoitaja ottaa heti röntgenkuvan
- Kaikilla hoitajille pitäisi siis olla myös tiedot ja taidot röntgenkuvauksiin.
Riittääkö tämä, vai pitäisikö heillä olla muitakin erikoistaitoja, jotta kaikki voitaisiin ohjata heti oikeaan paikkaan? Eikö silloin olisi parempi vaihtaa systeemiä. Hoitajat pois ja vain lääkäreitä tilalle, sillä erolla että lääkäri sitten myös lastoittaa, pistää kipsiin, ompelee, siivoaa jälkensä jne.
2.röntgenkuva olisi jo valmiin kun vihdoin pääsee lääkärille saakka
Tämähän olisi tietenkin hieno juttu. Periaatteessa. Mutta minkälaisista kustannuksista tässä puhutaan? Kysyn, koska en tiedä, mutta laitteet ovat kalliita, eikä niitä saa käyttää kuka tahansa, koska kysymyksessä on kaikesta huolimatta ihminen, jonka vaivojen väärä tulkinta/hoito saattaa olla joskus kohtalokasta. Näin vaikka kyseessä on yleensä ammattitaitoinen henkilökunta. Miten sitten jos hoitajat päästetään hillumaan vehkeiden miten vaan.
Totta kai myös minulla olisi tukka pystyssä 6 tunnin reissun jälkeen. Mutta uskon, että vähän ajan kuluttua mieltä lämmittäisi kuitenkin, kun poika ohjattiin asiallisesti paikkaan, jossa asiaan kuuluva ja oikean koulutuksen omaava henkilö otti vastaan. Tuloksena sitten kuitenkin kaikki hyvin.
Joko muuten katsoit Michael Mooren uuden kuvan Sicko...?