ovatko Vaasan yrittäjät kuten myös yrittäjät Ruotsin puolella hukkateillä...Eric olet aika yksin....
Kuinka monesta yrittäjästä puhutaan? RG Linen-keskustelun yhteydessä puhutaan 15 000 rekasta vuosittain, joista osa on suorassa yhteydessä vaasalaisiin yrityksiin ja liike-elämään. Näitä lukemia tulee löytyä sillan saamiseksi lähes päivittäin. Joten siinä mielessä näitä yksinäisiä on muitakin, kuin minä.
Miksi EI.... kun tunnut tietävän kuka sinulle on kertonut, että he eivät halua?
RG Linen matkustajamäärät ja rahtiliikenne. On selvää, että silta nostaisi tätä määrää jonkun verran, mutta sen pitäisi nousta paljon. Niin paljon, ettei se ole realistista itse projektiin verrattuna.
Matkailu ,liike-elämän vilkastuminen,koulutus ymm...jos ei näillä niin keerroppa parempaa.
Sama tässä, silta ei lisää näitä asioita mitenkään dramaattisesti. Länsi-Suomi on näissä asioissa aivan liian hiljainen.
Yhteys ei ole se asia, joka synnyttää tarpeen, vaan se on tarve, joka saa kehittämään yhteyksiä.
Eri asia voisi olla, jos Vaasassa olisi edes miljoona asukasta, mutta sekään ei vielä merkitsisi sitä, että kiinteä yhteys Merenkurkun yli olisi asiaa.
Eric katsoppa laivan aikatauluja ja määrää, niin kirjoitellaan sitten uudestaan.
Kerran päivässä, eikä edes joka päivä. Voitko sinä puolestasi kertoa, miten usein laiva on niin täynnä, ettei siihen saa autopaikkaa?
Jos välillä olisi niin paljon liikennettä, että voisimme alkaa puhumaan vakavasti kiinteästä yhteydestä, niin kyllä kai välillä olisi nyt edes vähän enemmän liikennettä.
Kääntäen, jos välille saataisiin viisi laivaa lisää, viisinkertaistuisko matkustajien ja rahdin määrä?
Minkäs vuoksi jos ei juuri tämän takia,tämä piristäisi kummasti liike-elämää keskeisissä pohjoismaissa ja pohjoisessa.
Totta kai. Hyvät yhteydet piristävät aina liike-elämää, mutta silta Merenkurkun yli ei saisi aikaa mitään vallankumousta. Elikkä siitä saatava hyöty ei merkitsisi mitään verrattuna siihen, mitä homma maksaa, sillä lähes kaikki kustannukset jouduttaisiin ottamaan veronmaksajien pussista.
Sinä jaksat vaan jankuttaa Umeå -Vaasaa koitappa laajentaa ja lisätä siihen Norja ja Venäjä lisäksi,luet hiukan yksipuolisesti asioita Eric.
Pyrin kommentoimaan asiaa samoista lähtökodista, kuin täällä esitetään ja olen myös kommentoinut Venäjää ja Norjaa. Miten silta voisi lisätä jotenkin dramaattisesti heidän tarvetta päästä Merenkurkun yli kiinteää yhteyttä käyttäen?
Jo pelkästään stragisesti yhteys sijaitsisi väärässä paikassa. Venäläisten matkailu suuntautuu pohjois-Norjaan/Suomeen/Ruotsiin, tai sitten etelän laivoja käyttäen etelään, tai sitten he jatkavat matkaa Tanskaan, Saksaan jne. Vain murto-osa matkailijoista käyttäisi Merenkurkun yhteyttä matkansa puolivälissä. Miksi ihmeessä venäläisen pitäisi päästä yli Vaasan korkeudelta ja kuinka paljon norjalaisia yleensäkin näkee Vaasassa?
Norjalaiset ovat taas pieni kansa, joka on tottunut luottamaan eniten laivoihin, koska kuljetus Norjassa on hankalaa. Oletko koskaan ajellut Norjassa? Keskinopeus siellä on 50 km/h, eivätkä kaikki edes uskalla ajella heidän vuoristoteillään. Varsinkin talvella Norjassa ajo on todella haastavaa.
Norjalaisia on n. 4.5 miljoonaa, joista puoli miljoonaa asuu Oslon seuduilla, eikä Norja ole edes EU:n jäsen. Norjalaiset ovat valinneet pidättäytyä EU:n ulkopuolella, koska heidän teollisuutensa ei ole samalla tavalla riippuvaista EU:sta, kuin Suomen ja Ruotsin. Miten usein saat käsiisi tuotteita, joissa lukee Made in Norway? Entäs miten usein näet norjalaisia tankkiautoja, jotka kuljettavat raakaöljyä Suomeen, tai Venäjälle? Et koskaan. Ne kuljetukset hoidetaan tankkereilla. Norjan öljyteollisuuskaan ei siis huutele pahemmin Merenkurkun yhteyden perään.
Kuka siis on Norjassa vailla kiinteää yhteyttä Merenkurkkuun?
Norjan kalarekat kulkevat kyllä samalla Ruotsissa ja Suomessa, riippumatta siitä minkälainen yhteys Merenkurkussa on Suomen ja Ruotsin välillä.