.Päivän
HOX! Kun soitat kylmästi ruotsinkieliseen palvelunumeroon sinulle vastataan heti ja myös suomeksi näin paljastui ikävästi tahattomasti
Kelan verkkosivujen kautta puhelinaikaa varanneen tamperelaisnaisen onnistui vahingossa kiertää ärtymystä herättäneet jonot, kun hän varasi soittoajan ruotsinkielisestä puhelinpalvelusta. Asioida nainen sai kuitenkin loppujen lopuksi suomeksi
" Nainen varasi puhelinaikaa tilatakseen alaikäisille lapsilleen alaikäisille eurooppalaiset sairausvakuutuskortit. Kelan verkkopalveluissa hän huomasi, että suomenkielisen puhelinajan olisi saanut vasta viikkojen päähän. Ruotsinkielisiä aikoja sen sijaan oli vapaana heti.
Nainen varasi ruotsinkielisen palveluajan ja varautui virkailijan soittoon ruotsinkielisellä lunttilapulla. Yllätys oli iloinen, kun sovittuna ajankohtana yhteyttä ottanut virkailija aloittikin puhelun suomeksi.
http://d3ncwv2e9zpfbf.cloudfront.net/24294850-800x_.jpgEsimerkki 3: Työttömien palvelut
Suomenkielinen palvelunumero:
Jonottamaan ei pääse lainkaan. Puhelimessa sanotaan, että palvelussa on ruuhkaa ja neuvotaan soittamaan myöhemmin uudelleen.
Ruotsinkielinen palvelunumero:
Jonottaminen alkaa kello 9.28.
Jonottaminen päättyy juuri ennen kuin viisari vaihtuu asentoon 9.30.
Virkailija, joka vastaa puhelimeen, puhuu hyvää suomea.
- Yleensä tulee soittaa suomenkieliselle linjalle, jos tiedot ovat olemassa suomeksi, hän ohjeistaa, kun kuulee kysymykseni.
Saan kuitenkin jatkaa asiointia suomeksi.
- Mutta voin puhua kanssasi suomea?
- Kyllä voit.
Testin tulos:
Kaikilla neljällä ruotsinkielisellä palvelulinjalla puhelimeen vastattiin parissa minuutissa, ja asioida sai suomeksi. Sen sijaan yhdessäkään suomenkielisessä palvelunumerossa ei päässyt virkailijan puheille 15 minuutin jonottamisen jälkeen.
Kun Kelan yhteyskeskuksen päällikkö Pirjo Myyry kuulee pienestä testistäni, hän hymähtää.
- Jos ruotsinkielisiä asiakkaita on tällä hetkellä vähemmän, pitää katsoa, onko tarpeen siirtää ruotsinkielellä palvelevat suomenkielisille palvelulinjoille, Myyry kertoo.
Testaamaani konstia Myyry ei pidä pidemmällä tähtäimellä toimivana.
- Ei se oikein ole toimiva. Ruotsinkielisiä asiakkaita on niin vähän, että he tahtovat jäädä jalkoihin.
Toisin sanoen: kun soitan ruotsinkieliseen palvelunumeroon, kiilaan jonossa ruotsia puhuvan asiakkaan.
Kelalla on yli 200 suomenkielistä puhelinvirkailijaa. Ruotsinkielisiä on 35. Periaatteessa kaikki asiakaspalvelijat, jotka vastaavat ruotsinkieliseen palveluun, vastaavat myös suomenkieliseen palveluun. Myyry painottaa, että ruuhkat asiakaspalveluissa vaihtelevat ajankohdan mukaan."
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/jonotusaika-lyheni-vartista-pariin-minuuttiin-talla-konstilla-kiersimme-kelan-hurjat-puhelinjonot-24294489/.