Vaasa keskustelualue > Valtuuston tietoon

Merenkurkun siltayhteys

<< < (134/134)

anna vuorinen:
Ne on sysätty jo.

Timo Rintamäki:
5,5 miljardia euroa 18 kilometrin mittaisesta Fehmarn-tunnelista Tanskan salmeen on 305,5 miljoonaa euroa kilometriltä. Hankkeeseen sisältyy varmaankin paljon muutakin teiden ja rautateiden rakentamista. Rakentamiseen on arvioitu käytettävän peräti kuusi vuotta. Arvelen, että Fehmarn-tunnelin hinta johtuu rakentamiseen käytetystä pitkästä ajasta. Vuoden rakentamisajalla tunneli olisi varmaankin paljon halvempi.

Kustannusten alentamisessa oleellista olisi, että rakentamisvaihe olisi mahdollisimman nopea. Rakentamisvaiheen pitäisi mieluiten kestää vain vuoden eli tiimin pitää olla rakentanut aiemminkin monia tunneleita. Sellaisen tiimin haalimiseen eri puolilta maailmaa pitäisi käyttää reilusti aikaa. Suunnittelun pitäisi olla erittäin huolellista, että rakentamisen aikana ei todellakaan tule mitään yllätyksiä ja viivästyksiä. Kuta kauemmin rakentamiseen käytetään sen kalliimmaksi hanke tulee. Merenpohjan ja tunnelin perustusten pitää olla ehdottoman periksiantamatonta koska muuten merenpohjaan laskettavien tunnelimoduulien väliset saumat alkavat vuotaa. Jos Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä oleva merenpohja on sellaista joka helpottaa rakennustöitä suuresti olisi kiinteä yhteys varmaankin helpompaa ja etenkin halvempaa rakentaa.

https://maps.google.com/?ll=60.08481,20.03560&z=8&t=h

Linkistä aukeaa Google Mapsiin Ahvenanmaan saaristoa satelliittikuvanäkymässä kuvaava kartta.

Jos Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan tehtäisiin kiinteä yhteys hankkeeseen sisältyisi Ahvenanmaan ja Ruotsin puolella paljon teiden ja rautateiden ja saariston saarten välisten pengerteiden rakentamista. Siltojen Ahvenanmaan saaristossa pitäisi olla yksinkertainen siltarumpu veneille ja kiviä ja soraa päälle. Meriosuutta Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä olisi peräti 60-70 kilometriä koska Ahvenanmaan ja Ruotsin välissä olevan syvänteen takia pitäisi tehdä mutka pohjoisen kautta. Jos hankkeen hinta laskettaisiin, että rakentamisaika olisi vuosi ja hinta 100 miljoonaa euroa tunnelikilometri ja tunnelikilometrejä olisi 70 niin hankkeen hinta olisi 7 miljardia euroa. Hinta sisältäisi kaiken suunnittelun, maarakennuksen, tiet, rautatiet ja tunnelin ja Suomen ja Ruotsin perimät verot. Kiinteä yhteys pitäisi pystyä kokonaisuudessaan rakentamaan verottomana koska muuten rakentamiskulut nousevat niin korkeiksi, ettei tunnelia varmaankaan pystytä rakentamaan. Verottomuus voitaisiin järjestää vaikka Ruotsin ja Suomen valtion hankkeelle antamina tukina joka vastaisi hankkeesta perittyjä veroja.

Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan kiinteän yhteyden maksuajaksi pitäisi saada 40 vuotta. Tunnelin vaikutuspiirissä Venäjällä, Suomessa ja Ruotsissa asuu 17 miljoonaa ihmistä, josta pitäisi arvioida tunnelin päivittäinen käyttäjämäärä ja sitten kiinteän yhteyden rakentamiskulujen ja päiväkohtaisen ajoneuvojen ja junamatkustajien määrän perusteella laskea tarvittava tunnelin käyttömaksu. Ajoneuvoilta laskutettaisiin ajoneuvokohtaisesti ja junamatkustajilta matkustajakohtaisesti. Kiinteän yhteyden rakentaminen Turusta Ahvenanmaan kautta Tukholmaan on jo periaatteessa aloitettu rakentamalla Turusta Helsingin kautta Vaalimaalle kulkeva E18 koko matkalta moottoritieksi.

Navigation

[0] Message Index

[*] Previous page

Go to full version