.Tämä lentoturma oli paitsi traaginen myös ilmeisen typerryttävä mikäli tiedot pitää paikkansa - lentäjä ei yksinkertaisesti ollut kykenevä mittarilentoon eikä olisi saanut lentää pimeällä
3. helmikuuta 1959: "Kuollut päivä""3. helmikuuta 1959: 1950-luvun lopulla rock and roll -musiikki alkoi olla suosittu Amerikassa. Buddy Holly (Charles Hardin Holley) kuului kuuluisimpia rock and roll -laulajia.
Konsertin kiertueella Holly, joka oli aiemmin yhtyeestä The Crickets, osti Dwyer Flying Servicestä pienen lentokoneen, joka lentäisi itsensä ja kaksi muuta esiintyjää Fargolle, Pohjois-Dakota, seuraavan yön tapahtumaan.
Normaalin lentoonlähdön jälkeen lentokone kiipesi n. 800 metriä (244 metriä) ja teki vasemmalle 180 astetta. Se läpäisi lentoaseman luoteeseen.
Charter-palvelun omistaja, Hubert Dwyer, katsoi lähtöasemaa lentokentän tornista. Hän kykeni näkemään lentokoneen navigaattorivalot, kunnes se oli noin kahdeksan kilometrin päässä, sitten se hitaasti laskeutui pois näkyvistä.
Kun Peterson aktivoi lentosuunnitelmansa radion jälkeen nousun jälkeen, kuten odotettiin, Dwyer pyysi ATCS: tä yrittämään häntä ottamaan yhteyttä. Yhteyttä ei ole saatu. Lentokone ja sen matkustajat eivät koskaan saapuneet kohteeseen.
Auringonnousun jälkeen Dwyer aloitti ilmakuvan puuttuvasta lentokoneesta. Klo 09:35 hän löysi törmäyslenton maatilakentällä noin 5 mailia luoteeseen lentokentältä. Lentokone tuhoutui ja kaikki neljä matkustajaa kuolivat. Paikalla oli noin 4 tuumaa (10 senttimetriä) lunta.
Roger Arthur PetersonOhjaaja Roger A. Peterson oli 21-vuotias ja hänelle oli myönnetty huhtikuussa 1958 kaupallinen lentäjän sertifikaatti lentokone-yksimoottorisella maaluokalla. Hän oli myös sertifioitu lennonopettaja. Hän oli lentänyt 711 lentotunnin aikana lähes viiden vuoden aikana, jolloin hän oli lentänyt. Hän oli työskennellyt Dwyerille vuoden ajan.
Peterson oli hankkinut 52 tuntia instrumenttilentokoulutusta ja oli läpäissyt luokituksen kirjallisen testiä, mutta oli epäonnistunut instrumenttilento tarkistaa edellisvuodesta. Hänellä oli 128 tuntia lentokonetyypeissä, mutta yksikään hänen instrumenttikoulutuksestaan ei ollut tässä lentokoneessa.
Peterson syntyi Alta, Iowa, 24. toukokuuta 1937. Hän oli Arthur Erland Petersonin, maanviljelijän ja Pearl I. Kraemer Petersonin neljä lasta. Hän osallistui Fairview konsolidoidun koulun ja valmistui vuonna 1954. Peterson naimisissa, entinen luokkatoveri, Miss DeAnn Lenz, Saint Paul Luterilainen Kirkko Alta, 14. syyskuuta 1958.
Roger Arthur Peterson haudataan Buena Vistan muistomerkkiin, Storm Lake, Iowa.
N3794N oli hyvin varustettu instrumentin lennolla. Asenneindikaattori, Sperry Gyroscope Company Inc., F-3 Attitude Gyro, kuitenkin näytti pikiasennetta tavalla, joka oli erilainen kuin ilmaisimet, joita käytetään lentokoneissa, joissa Peterson oli ottanut instrumenttiopetusta.
Tämä nykyaikainen mainoslehti kuvaa Sperry F-3 Attitude Gyroa. (Vintage-mainospalvelu)Ilmailulaitoksen edeltävä ilmailulaitos (Civil Aviation Administration) selvitti onnettomuutta. Ilma-aluksen moottorin vikaa tai rakenteellista vikaa ei ole ilmaistu.
Tutkijat päättelivät, että kun Peterson lensi lentoasemalta, hän saapui pimeän alueen alueelle, eikä pystynyt näkemään mitään, mikä antaisi hänelle visuaalisen vihjeen lentokoneen lennon asenteesta. Tuntematon asenneilmaisin on saattanut sekoittaa hänet. Hän nopeasti tuli tilapäisesti disoriented ja menetti hallinnan Bonanza.
N3794N törmäsi maata 90 ° oikeaan penkkiin, jonka nokipintakulma oli 315 °. Oikea siipi puhkesi ja lentokoneen osat olivat hajallaan jopa 540 jalkaa (165 m). Kolme matkustajaa heitettiin hylkystä.
Nopeusmittarin neula oli jumissa 165-170 km: n välillä (190-196 km / h / 306-315 km / h) ja kiihtymisnopeus pysyi jumissa, mikä osoittaa 3000 jalkaa minuutissa (15 metriä sekunnissa) laskeutuminen. Käyntinopeusmittari oli juuttunut 2200 r / min
Tämä 1947 Beechcraft Model 35 Bonanza, sarjanumero D-1089, N3851N, on samantyyppinen ilma-alus, jossa Buddy Holly, Ritchie Valens ja The Big Bopper kuolivat 3. helmikuuta 1959.Beechcraft Model 35 Bonanza oli tuotannossa vuodesta 1947 vuoteen 1982. Yli 17 000 mallia 35 ja vastaavaa mallia 36 rakennettiin."
https://www.thisdayinaviation.com/tag/roger-arthur-peterson/Kuvaa tapahtumapaikalta (ruumiit peitetty, lentäjä on vielä koneessa), pyrstönvalo vilkkuu vielä
http://www.youtube.com/v/cL8hwFU1mdw?version=3&autohide=1https://www.youtube.com/watch?v=cL8hwFU1mdwhttps://youtu.be/3nrWJ7sFm8I.