Hurrikaani Irenessä minua ei kiinnosta sen aiheuttamat tuhot, vaan se miten myrskystä on tiedotettu, millaisia uusia palveluja on mahdollisesti syntynyt ja miten ihmiset ovat löytäneet sosiaalisen median. Tästä jälkimmäisestä aiheesta löytyy hieno sivu:
How to use social media during Hurricane Irene
Kannattaa lukeaJo nyt voidaan sanoa että ”Irene” on toiminut kertausharjoituksena tulevia katastrofeja silmällä pitäen. Tärkeimmaksi toimijaksi on osoittautumassa Facebook. Palvelu on mm. lisännyt hurrikaanisivuille uusi nappuloita ja palveluja.
”Facebook has also created a tip sheet for how to better use your personal settings before, during and after a disaster. Among the recommendations: After a disaster, let your friends and family know you're all right by going to the Red Cross' Safe and Well site. ”
Vihjesivuston avulla pystyt helposti kertomaan perheellesi ja ystävillesi että olet kunnossa.
Myös Twitter on helpottanut monintavoin hurrikaanista tiedottamista. ”The Humane Society of the United States is on Twitter,”
On vaikeata kuvitella millainen onnettomuus tai tilanne vaatisi suomalaisilta samanlaista reagoitia, mikä on nyt kehitteillä USA:ssa. Mutta koska tulevaisuudesta ei koskaan tiedä, voisi meilläkin pieni kuivaharjoitus olla paikallaan.
Sosiaalisen median ylläpitäjänä asia kiinnostaa myös ammattimaisesti. Kannattaa lukea myös jutun rinnakkaisjutut.
Hae lisää resursseja: hurricane irene social network