Niin se vaan GM sitten myi Saabin pois. Mitäs arvelette, kuinka äijän käy?
Veikkaan, että kahden vuoden kuluttua, viimeistään, saamme lukea taas otsikoita kriisistä.
Oikeastaan analyysiin riittää tavallinen maalaisjärki. Spyker, Saabin uusi omistaja aloittaa toiminnan miinuksella ja lainaa hommaan hirvittävät määrät rahaa. Saabilla on kyllä hyvä suunnitelma, mutta tässä vaiheessa pitää panostaa jo lujaa tulevaisuuteen. Sitä Saabilla ei ole juuri nyt ollenkaan, kun GM lähtee pois. GM:n mukana katoavat kaikki uudet mallit.
Spykerin omistaja on lainannut ennenkin rahaa, mutta silloin hän käytti ne rahat Spykerin velkojen maksuun. Kysymys siis kuuluukin, kuinka paljon Saabia varten lainaamista rahoista hän tulee ujuttamaan Spykerille?
Kansa kritisoi kovasti GM:ää, kun he eivät ensin halunneet myydä Saabia Spykerille. GM halusi maksaa kaikki velat, lopettaa koko laitoksen ja hoitaa asiat elegantisti. En jaksa uskoa, että Spyker voi hoitaa homman sillä tavoin, jos/kun on sama juttu edessä, vaan silloin lyödään vain lappu luukulle ja velkojat jäävät nuolemaan näppejään.
Saab ei ole tuottanut voittoa viimeiseen 20 vuoteen. Miten se voisi sitten tuottaa jotain pienelle yrittäjälle, jolla ei periaatteessa ole varaa hoitaa omaa puljuaan nytkään?