Pohjalainen tänään 4.10.2006 – Sirpa Sainion artikkelista
Viljasesta Kävelykeskustan tasoisen kaupunkirakentamisen
pitäisi ulottua koko Vaasan ydinkeskustaan.
Tällaista mieltä siis Heikki Aitoaho ja Kalle Viljanen arkkitehtikaksikon
jälkimmäisempi puolisko ja eiköhän samaa mieltä ole Aitoahokin, niin kuin
varmasti valtaosa vaasalaisista. Jotain siis olisi suotavaa vielä tehdä vaikka
mainitut arkkitehdit jo olemassa olevasta Vaasan keskustaympäristöstä
hyvällä suunnittelulla ja sen toteutuksella Vaasalle Puutarhaliiton ja Rakennu-
teollisuusliiton tuoteteollisuusjaoston kunniamaininnan eilen 3.10. tulivat
ansainneeksikin.
Vaasan kävelykeskusta ei ole vielä valmis tiedotetaan Sainion jutussakin
josta ilmenee esimerkiksi tällaisia epäkohtia:
Autoja kävelykeskustassa on liikaa: pysäköinti kävelyalueella pitäisi lopettaa.
Kaksikko on pannut myös merkille, että poliisit ajavat autolla kävelyalueen läpi.
Miksi he eivät voi kävellä. Se tekisi hyvän vaikutuksen.
On toki monta muutakin asiaa joidenka muuksi muuttuminen tekisi hyvää
Vaasan ydinkeskustan ilmeelle ja jos nyt aivan tosissaan sitä maanalaista
lisäparkkihallia pitää keskustaan rakentaa, niin organisoikaa ensitöiksi liikenne-
järjestelyt niin, että Rewellin huoltokuljetukset sun muut saadaan suoritettua
pääosin kellarikerroksesta ja että se kävelykadulta (Hoviespalta) Rewellin
parkkikseen sukeltava autotunneli saadaan suljetuksi. Sisäänkulku voisi
sittemmin laajennettuun Rewell Parkiin tapahtua muutoin liikenteeltä suljetulta
Raastuvankadun pätkältä, siitä vähän ennen Vaasapuistikkoa vaikka luiskaa
alakertaan tai vaihtoehtoisesti Hovioikeudenpuistikolta Raastuvankadun
alitse.
Onhan näitä kaikenlaisia vähän pienemmänkin budjetoinnin
järjestelymahdollisuuksia tai ainakin luulisi olevan.