Pitkälti samoilla linjoilla foliohatun kanssa. Rakennuksen korkeuteen en ota kantaa, mutta ainakin omaan silmään pisti teksti "haluamme säilyttää tontilla totutun avoimen tilan tunnun" .. tai johnkin vastaavaanhan siinä artikkelissa viitattiin. Mihin tätä "avointa tilaa" käytetään? Meillä on jo yksi huomattavan kokoinen tori keskustassa, jossa sielläkään ei ole juuri mitään tavallisena päivänä. Jopa Kampin keskuksen tori vaikuttaa yleensä autiolta, koska se on niin iso, mikä ei minusta ole positiivinen asia.
Kauppakeskittymän rakentaminen puolen kilometrin päähän torista ei sinällään tällä asukaskuvulla kuullosta kovin houkuttelevalta, koska täytyyhän sen jossain määrin jakaa ihmisvirtoja, jolloin nykyiset liiketilat torin laidalla kärsisivät siitä. Mieluummin näkisin Sampotalon muutettavan liiketiloiksi ja näiden konttoreiden siirtämisen linja-autoaseman tulevien rakennusten yläkerroksiin.
Mutta kulttuurikeskittymän rakentaminen ylipäänsä mihin tahansa Vaasan keskustan alueelle olisi positiivinen juttu. Finnkinon kiinnostusta leffateatterikeskittymän rakentamisesta keskustan tuntumaan ja opiskelijakortteleiden viereen pitäisi ainakin kartoittaa. Se voisi vetää mukanaan muutakin kulttuurielämää, joka puolestaan tukisi kortteliin rakennettavia liiketiloja (jotainhan sinne tulee joka tapauksessa). Liikunta- ja muiden harrastusmahdollisuuksienkaan rakentaminen paikalle ei olisi pahitteeksi - samalla pitäen kuitenkin mielessä sen tuottavuuden.
Oli miten oli, kulttuurin ja keskustan elävöittämiseen liittyy mielestä erittäin läheisesti kaupungin joukkoliikenteen kehittäminen/uudistaminen. Nyt mietitään jo kovaa vauhtia lisäsatsauksia Alskatintien ja Palosaarentien risteyksen infrastruktuuriin, mutta tarvitsemmeko me todella tämän kokoisessa kaupungissa keskustaan pikatietä joka suunnasta? Eikö asian voisi hoitaa tehokkaalla, kattavalla ja kaupunkivetoisella joukkoliikenteellä? Tehokkaalla ja kattavalla liikenteellä tarkoitan liikennevuorojen vähintään kolminkertaistamista nykyisestä tilanteesta, jossa bussin käyttäminen on lähinnä vanhusten ja työttömien, sekä koululaisten (ja muiden vähempivaraisten) pakollinen paha. Teatteriinkin tulee lähdettyä paljon mieluummin, kun sen jälkeen voi piipahtaa läheisessä kahvilaravintolassa parilla viini- tai olutlasillisella ilman, että tarvitsee maksaa taksia kotiin.
Olen kuullut usein vitsailtavan, että ainoat julkiset liikenteet, jotka Vaasassa toimivat, ovat hissit ja taksit - eikä tämä valitettavasti ole kaukana totuudesta. Iso osa vaasalaisista ei ole koskaan käyttänyt bussia, joka on mielestäni aika pöyristyttävää.