Korkeampien talojen =tehokkaamman rakentamisen esteenä on ollut autopaikkavaatimukset. Maan alle rakennettuja autopaikkoja on pidetty liian kalliina.
Minä en ole siiloja suojellut, en edes sitä esittänyt. Olin sitä mieltä en ne tulisi kadulta purkaa. Siilojen suojelupäätöstä ei enää voi demokraattisella päätöksellä purkaa. Sen ratkaisee valtion viranomaiset, jos sellaista haettaisiin.
Uskoisin, että silloissa on enemmän rakennusoikeutta kuin mitä koskaan uudisrakennukseen voitaisiin saada. Korkeita taloja voitaisiin kyllä kaavoittaa muuallekin kuin Museokadun päälle ja Marianpuistoon. Esim. Vaskiluodon etelärannalle tai Klemettilän pohjoisosiin (kuten on tehtykin).
Hajautettu yhdyskuntarakenne maksaa paljon palvelujen järjestäjälle = kunnalle, veronmaksajille.
Eihän Ok-taloissa asuvia kukaan ole mihinkään häätämässä. Nykyinen kaavoituspolitiikka (joka on pahasti ristiriidassa kaupungin virallisen tavoitteen kanssa työssäkäyntialueen kokoisesta kunnasta) perustuu siihen, että ympäristökuntien väkeä imuroitaisiin nyky-Vaasan alueelle.
Kun kuntarakenne pian muuttuu, loppuu tähän tavoitteeseen pyrkiminen (näin on mutta sitä ei ole kai kovin riittävän selvästi sanottu?). Uusien OK-alueiden rakentaminen on kovin kallista ja jos ei edes uusia veronmaksajia sillä saavuteta niin sehän ei maksa itseään koskaan takaisin.
Minun visioni on, että Uudessa Vaasassa on elinvoimaisia kunnanosakeskuksia (Laihia, Tervajoki, Ytter-Malax, Kvevlax, Vallgrund, Sulva, Helsingy jne.), joissa palvelut pelaavat ja joissa on myös työpaikkoja. Sinne kaavoitetaan OK-alueita ja teollisuustontteja. Niissä etäisyydet ovat vielä pieniä ja siellä on varaa maankäytöllisesti kaavoittaa isoja OK-tontteja.
Keskellä nyky-Vaasaa, meren rannalla, laajalla Ok-tontilla, on laajoille joukoille mahdottomuus ja se olisi tehotonta maankäyttöäkin, epäekologista.
Nyky-Vaasan alueilla on oltava tehokkaampi maankäytössä = Tiivistä rakentamista + riittävät viheralueet.
Nyky-Vaasan kaavoitettavat alueet on syytä hakea pääasiassa muualta kuin nykyisiltä viheralueilta. Niitäkin riittää (peltoja, ent. teollisuus- ja varastoalueita).
Tuollaista suunnittelua kutsutaan yleiskaavoitukseksi. Valitettavasti Hannu Vuolteenahon jäätyä yleiskaava-arkkitehdin virasta eläkkeelle ei sitä enää ole täytetty. Ja se näkyy suunnittelun tason laskuna, esim. postimerkkikaavoituksena.
....
Kun kuntakoko pian sekä alueellisesti, että väestöllisesti muuttuu, päästään siihen samaan verotulopohjaan kuin päästäisiin imuroimalla kaikki pendelöijät nyky-Vaasan alueelle. Tosin sillä erotuksella, että uudisalueiden kallista kunnallistekniikkaa ei tarvitse veronmaksajien kustantaa ja samalla jää viheralueita tiivistyvän nyky-Vaasankin asukeille.
....
Maaseutumaiseen Ok-taloasumiseen pyrkivät usein lapsiperheet. Kun lapset ovat lehahtaneet pesästä, muuttavat vanhemmat usein takaisin keskustaan. Tämä sykli on jo selvästi havaittavissa (ja ne paluumuuttajat vasta hyviä nettoveronmaksajia ovatkin).
....
Kun uusia OK-alueita Uudessa Vaasassa kaavoitetaan on hyvä pysytellä radan varrella. Joku päivä vielä voi oman auton käytön suosio laskea ja tiivis pendelöintiliikenne sähköradalla voi toteutua.