Miten ne pantit liittyisivät Attar:in omistamaan laivaan? Eli mitä apua niistä panteista nyt olisi?
Eli tässä tapauksessa näyttäisi siltä, että laiva olisi silloin ollut järkevämpää
myydä korkeamman hinnan tarjoavalle eikä myydä nykyiselle omistajalle.
Jos osakepantit nyt olisivat kaupungin kassakaapissa niin kaupungini olisi
luultavasti järkevämpää ollut pitää ne kaapissa siihen asti kunnes laiva kelluisi
jossain muualla. Ainakin neuvotteluasemat olisivat niin paljon paremmat,
että korkeamman tarjouksen tehneisiin olisi luultavasti otettu yhteyttä
kiireen vilkkaa. Toinen vaihtoehto olisi, että kaupunki olisi mahdollisesti
alkanut miettiä mahdollisuuksia muuttaa osakepantit rahoiksi ja näin
peittää kuluja jos laiva siitäkin huolimatta olisi jäänyt satamaan kuten kävi.
Joka tapauksessa molemmat osapuolet kävisivät luultavasti lähes kilpaa
keskusteluja korkeamman tarjouksen tehneiden kanssa sillä tarjous näyttii
ennen kaikkea paremmalta kuin nykyinen sekä se näytti olevan laillinen eikä laiva
luultavasti kelluisi hukumisvaarassa vaan saattaisi toimia palveluntarjoajana siellä
minne sitä aiottiin.
Rabben liikemiesäly on ihan huippua. Sitä todistaa se, että "lupaus oman
kassan täytöstä meni läpi ja kelpasi vakuudeksi" Sen uskoi pankinjohtaja
ja lakimies. Joka tapuksessa on syytä epäillä, että sen seurauksena laiva luultavasti
lojuu nyt satamassa. On syytä uskoa, että liikennöitsijä olisi laskenut osakepanttien
ollessa kassakaapissa toisella tapaa. Ainakin se oli erittäin tärkeätä, että he saivat
ne pois.
Pidän näitä osakepantteja avainasiana koko nykyisessä tapahtumassa. Älykäs
liikemies ei jätä vakuuksia vakuuksien ottajalle vaan ottaa ne sitten pois ja
yrittää toki aiemminkin. Tässä tapauksessa onnistui. Sillä ei se ole tyhmä
joka pyytää vaan se joka antaa. Hänellä oli täysi oikeus pyytää.