Pari pointtia, jotka pistivät silmään.
Aivan oikeasti en näe mitään syytä syytää tukimarkkoja unelmiin. Valtuustossa on "hevosmiehiä"
jotka elävät menneisyydessä ja 1980-luvun muistoissa.
Mistä unelmat? Onko joku esittänyt, että laivaliikenne palautuisi ennalleen?
Itse uskon, että jokainen tietää miten liha- ja viinaturistit katosivat ja jokainen tietää, etteivät he tule enää koskaan takaisin.
Meidän "hevosmiehet" kuvittelee jotain entisaikojen laivaliikennettä merenkurkun yli.
Keitä ovat nämä hevosmiehet? Ja mihin he ovat sanoneet pyrkivänsä?
Eikö Kouhi ja Rauhala kummpaneineen ymmärrä, että aika on muuttunut. Ei matkustajat enää halua kulutella aikaansa monta tuntia laivassa kun lenäen olisit jo perillä samaan hintaan.
En ole ollut itse paikalla, mutta ovatko Kouhi ja Rauhala ajaneet asiaa vain matkustajaliikenteen näkökulmasta?
Matkustajaliikenne taitaa olla tänä päivänä niin vähäistä, ettei se ratkaise RG-Linen ollako vai eikö ollaa, vaan se on rahti joka ratkaisee.
Kyllä minä ymmärrän, että on taksilentoja Vaasan ja Uumajan välillä, se on halvempaa ja nopeampaa.
Mutta jos kerran rahti joudutaan hoitamaan laivalla, niin jo ympäristön kannalta on sulaa hulluuttaa vielä lentää. Päinvastoin - niin kauan kun laiva kulkee, niin lennot tulisi kieltää täysin!
Olen tosin aika vakuuttunut siitä, että maapallon sotkemiseen tottuneet vanhat parrat eivät koe viime aikojen keskustelua niin vakavana, että voisivat ryhtyä toimenpiteisiin, jotka näkyvätkin jossain.
Jos laivaliikenne ei kannata silloin yrittäjä lopettaa.
Totta. Ja olen varma että RG-Line myös lyö pillit pussiin, ellei sitä tueta.
Jos on todellista tarjontaa, niin siihen tulee yrittäjä joka laskee millä hinnalla hänen kannattaa yrittää. Jos tosiaankin 15000 rekkaa odottaa
rahtausta Uumajaan niin varmasti löytyy yrittäjä.
Tämän voi nähdä monelta eri kannalta ja kuljetusala on tänä päivänä todella herkkä. 15000 rekkaa kuulostaa hyvältä, mutta jo pienikin hinnankorotus tekee sen, että osa rekoista ajaa pohjoisen kautta, sillä RG-Lineahan käyttävät myös muut kuin vaasalaiset. Silloin se hintojen korotus osuu omaan nilkkaan, elikkä joudutaan oravanpyörään - jos nostat hintoja niin paljon kuin tarvitset, kadotat asiakkaita, ellet tee sitä, homma ei kannata. Valinta täytyy siis tehdä ruton ja koleran väliltä.
Myös uusilla yrittäjillä ovat nämä yrittäjyyden aakkoset hallussaan. Muussa tapauksessa Vaasa-Uumaja välille olisi kyllä tungosta, mutta eipä näytä olevan. Linja ei ole yksinkertaisesti kannattava. Mutta jos haluamme pitää linjan, niin joudumme todennäköisesti myös tukemaan sitä. Senkin voimme tehdä monella eri tavalla, yksi niistä on laivan käyttö suuremmassa mitassa. Tämä ei kuitenkaan ole mahdollista, koska Uumaja ja Ruotsi eivät houkuttele enää turistikohteina. Joten jäljelle jää se toinen tapa tukea.
Pitää nostaa rahtimaksua niin paljon, että yrittäjä tulee omillaan toimeen. Ei niitä rekkoja kannata kaupungin kustannuksella rahdata.
Kaupungin velvollisuuksiin kuuluu pitää myös huolta siitä, että tiet toimivat ja tähän kuuluu myös tie yli merenkurkun. Tämä on monelle vientiä harjoittavalle yrityksellä erittäin tärkeää, todisteena siitä nämä 15000 rekkaa. Mitä tapahtuu, jos nämä rekat alkaavat junnaamaan etelän satamiin, tai pohjoisen kautta? Vastaako sekään tarkoitusta? Ei ainakaan kun puhutaan tiestöstä ja ympäristöstä. Siinä mielessä laiva on oiva ratkaisu merenkurkun ylitykseen. Painotan myös ympäristöä.
Ei enää onnistu kabinettipolitiikka jossa kaksi miestä päättää kaupunginjohtajan kanssa yhteisistä asioistamme.
Periaatteessa olen samaa mieltä, mutta onko se aivan varmaa, että nämä kaksi miestä ovat tässä asiassa väärässä? Asiastahan on jopa äänestetty. Meidän yhteisissä asioissamme on usein se ero, että normaali tallaaja katsoo romanttisesti tarvittavan tuen suuruuteen, kun taas näillä kahdella saattaa olla hallussaan kokonaistilanne. Sillä siitähän he saavat palkkansa. Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni tavallinen tallaaja tietää edes sen, miten usein laiva liikennöi, puhumattakaan siitä tietääkö harmaa massa sen ketä ja ketkä laivasta eniten hyötyvät.
Tämä vaasalaisia.info ja nykyaikainen tiedonkulku laittaakin meidän valtuutetut läpivalaistukseen.
On tietenkin hienoa, että nykyaikainen tiedokulku avustaa valitsijoita asioissa, mutta tämä asettaa uusia vaatimuksia myös äänestäjiin. Olisi hyvä olla perillä asioista, myös kokonaiskuvan muodossa. Tätäkin keskustelua lukiessa panee nopeasti merkille, etteivät meidän valtuutettummekaan hallitse asian kaikkia haaroja. Miten sitten tavallinen rivimies, joka suuttuu jo yhteisillä varoilla maksetusta konjakista pikkujouluna?
Minä väitän, että jos olisi entisaikojen malli, niin pienessä hiljaisuudessa valtuusto olisi hyväksynyt tukipaketin, pieni vähemmistö olisi vähän nurissut.
Tiedonkulku on kehittynyt moneen eri suuntaan. Uskon, että moni taho on lukenut läksynsä ja kuuntelee myös heitä, joiden toiminnan edellytyksenä on se, että kaupunki takaa siihen tietyt edellytykset. Ja on todella tärkeää, että kuunnellaan jokaista tahoa.
Kerron tässä erään esimerkin ja toivon, että se luetaan ajatuksella: Seurasin erästä ympäristöystävien kamppailua suurella mielenkiinnolla parikymmentä vuotta sitten Ruotsissa. Ruotsin telakathan lyötiin silloin nippuun ja jäljelle jäi vain pari hassua korjaustelakkaa.
Yksi telakka, jonka matalaksi pano herätti kovasti huomiota oli Uddevallan telakka. Huomiota se herätti eniten sillä, kun sen suuri pukkinosturi räjäytettiin siten, että se kaatui kumoon. Tämä oli jotenkin symbolista sille, miten telakka lopetti toimintansa.
Uddevallan kunta oli tietenkin hädissään ja rukoili kovasti uusia yrityksiä muuttamaan tyhjälle teollisuusalueelle.
Volvo oli yksi suuri yritys, joka ilmoitti mielenkiintonsa alueeseen. Volvo lupasi alkaa rakentamaan avoautoja alueella, jos heidän vaatimuksiinsa suostuttiin. Siihen kuului rautatien parannukset ja moottoritie Uddevallan ja Göteborgin välillä.
Ympäristöaktivisti räjähtivät ja sitoivat itsensä kiinni koneisiin ja puihin, mutta moottoritie rakennettiin ja pian myöhemmin Volvo aloitti toimintansa Uddevallan vanhalla telakalla.
Tämä moottoritie ei toimi itsestään tänä päivänäkään, vaan sitä tulee tukea ja ylläpitää, jotta homma toimii. Ja näin tapahtuukin, jotta Uddevallaan muuttaneet yritykset voivat jatkaa toimintaansa samoin edellytyksin.
Minulla on sellainen kutina että seuraavan valtuuston kokoonpano remontoidaan vaaleissa,
Kyllä, paljon mahdollista. Mutta myös uusi valtuusto joutuu kuuntelemaan Vaasalaisia yrittäjiä ja ihmisiä, jotka toimivat Vaasan liike-elämässä. Ellei se tee sitä, niin se valtuusto ei myös se paljon vanhene.
vaan sellaiset valtuutetut astuu remmeihin jotka ei pelkää äänestäjiä.
Tämä on a ja o. Valtuutettujen täytyy uskaltaa katsoa asioita laajemmin, eikä vain katsoa johonkin tiettyyn rahasummaan. Äänestyksen tulos osoittaa, että siellä on jo nyt sellaisia, jotka uskalsivat, sillä jos laivaliikenne Vaasan ja Uumajan väliltä katoaa, niin kuinka moni uskaltaa silloin seistä pää pystyssä vastatuulessa, kun keskustellaan siitä miksi ei silloin pidetty yllä laivaliikennettä, kun sellainen vielä oli olemassa?
Tällainen foorumi on siitä hyvä, että se muistaa vanhat jutut. Tulevaisuus tulee näyttämään, miten tässä käy. Silloin on mielenkiintoista kaivaa tämä keskustelu esiin ja muistella kuka sanoi ja mitä.