No niin. Nyt on sitten mustaa valkoisella Västerbottens Kurirenissa, että myös Ruotsi tukee Merenkurkun laivaliikennettä jatkossa. Tuki ei ole automaattisesti suunnattu suoraan RG-Linelle vaan yritykselle, joka liikennettä 2008-2009 harjoittaa. Tuen tekniseen hallinnointiin liittyy ongelmia; on jopa mahdollista, ettei Ruotsi voi toimeenpanna tukeaan ilman hallituksen päätöstä. Asian selvittäminen vie 2-3 viikkoa.
Valtiontukia koskevat päätökset kumpaisessakin maassa eivät ratkaise RG-Linen mahdollisuutta suoriutua tarjouskuntoon koska yrityksen pelastamisessa on kysymys välittömistä toimista.
Alempana on Västerbottens Kurirenin teksti asiasta kokonaisuudessaan.
Marjatta Vehkaoja
Sverige satsar miljoner - men problemen kvarstår
Sverige går in med 2,2 miljoner i stöd till passagerartrafiken över Kvarken.
Länsstyrelsen har fått i uppdrag av näringsdepartementet att hitta en teknisk lösning för att matcha det finländska trafikstödet.
Däremot kvarstår problemet med RG Lines dåliga ekonomi som måste saneras.
Turerna är många runt färjetrafiken mellan Umeå och Vasa just nu. Det är inte heller lätt att hålla isär begreppen.
Finland har sedan tidigare sagt ja till ett direkt stöd för passagerartrafiken på 2,2 miljoner kronor. Nu ska den summan matchas från svenskt håll - men regeringen kommer inte med någon pengapåse.
- Pengarna tas ur befintliga medel. Länsstyrelsen ska ta fram en snabb och pragmatisk lösning som gör att den här regionen är delaktig i stödet, säger byrådirektör Mårten Edberg.
Tar 2-3 veckor
Han har fått uppdraget från näringsdepartementet. Tanken är att det ska fort och inte kräva beslut i vare sig regering eller riksdag. Diskussionerna har redan börjat och Mårten Edberg tror att de kan ta 2-3 veckor.
- Vi får ju inte bryta mot några regler. Men hittar vi en teknisk abrovinkel som fungerar så att departementet är nöjd så behövs inte något nytt beslut. Lyckas vi inte, eller tycker man att lösningen inte är bra, så får vi gå tillbaka till regeringen.
Börje Lassfolk, vd på RG Line, välkomnar det svenska initiativet.
- Det är mycket positivt för trafiken som sådan. Nu blir det också en balans mellan de två länderna, säger Lassfolk.
Riktat stöd
Men de 2,2 miljonerna är alltså ett direkt stöd till passagerartrafiken. RG Line som driver färjelinjen i dag dras med ekonomiska problem. Många miljoner i skulder, negativ balansräkning och dessutom stora amortering som snart ska betalas.
Tanken var att sanera bolagets ekonomi med ett stödpaket innehållande nya lån och ny borgen för de gamla som skulle skrivas om till bättre villkor. Men Vasa stad, en av finansiärerna, drog sig ur i måndags - därmed föll det planerade stödpaket där även Finnvera och Sampobank skulle vara med.
Inte före helgen
- Vi arbetar för fullt med att försöka sy ihop ett nytt stödpaket, men det är inte gjort på en dag. I alla fall händer inget före helgen, säger Börje Lassfolk.
Får inte RG Line ordning på sin ekonomi är framtiden för färjetrafiken fortfarande osäker. En huvudfråga är om de finländska myndigheterna i så fall accepterar RG Line som part i den upphandling som ska ske under november.
Upphandlingen handlar om just trafikstödet - det trafikstöd som nu Sverige förklarat sig villigt att matcha.
ANDERS BRODIN
2007-11-08
Ruotsin tuki ei o