Tuli käytyä taasen viikonlopun fillariretkellä, jonka yksi suunta on muodostunut Suvilahden
perukoille. Mielenkiintoiseksi homman tekee se, että näkee miten työt edistyvät rannan
maansiirtotöiden suhteen.
Nuorempana tuli oltua Nymanin leivissä jokunen vuosi, ennen oman alan vakiintumista,
jolloin jokasyksyiset rakennusmontut tulivat tutuksi ruohonjuuritasolla,
sekä usein räntäsateessa ihaillen.
Nyt kuitenkin otti silmään ja vähän henkeenkin, tuo nk. kaivetun huoltotien maakerrosten
rakenne.
Eli tosi kaukana vielä rannasta, n. 3 metrin kasvullisuuskerroksen, eli multa ja sora, jälkeen
alkava savikerros, saman verran ulottui täytetyn tien karkean louhetäytön pintaan saakka,
joten varmasti vielä rutkasti alaspäin.
Rantaan päin mentäessä kalliolouhoksen seinää muistuttavan kaivuujatkeen takana odottelee
iloisena loiskivat vesimassat, tulevaa ruoppaus, täyttö operaatioitaan.
Tulee väkisin mieleen, onko kellään käsitystä tämän operaation hinnasta, joka tulee olemaan
kymmeniä miljoonia pelkkien maansiirtotöiden muodossa.
Onkohan minkäänlaista kokein todistettua varmuutta maapohjan kestävyydestä tulevaisuudessa
ja mitkä piirit sen takaavat ?
Minkähän takia Onkilahden ranta alueet ovat saaneet olla rakennuksilta rauhassa ?
Hinnan paljastuessa muuttoliike tulee jo toden näköisesti alkamaan.
Joko Vaasaan, tai Vaasasta pois.