Ehkä suuret muutokset teknisen toimen uudistamisessa on nyt vähäksi aikaa pantava jäähylle. Olisi yritettävä jatkaa vanhalla mallilla ja yrittää tässä projektihallinnon ja tilaaja-tuottajamallin jälkimainingeissa hoitaa vain perustehtäviä. Ehkä tuon minulle vielä avautumattoman "prosessien mukaisen hallintouudituksenkin" voisi toistaiseksi panna pakastimeen.
Tuotahan yo. en nyt halua!
Kuka tuota sekavaa uudistusta johtaa?
Valtuusto!
Tässä vähän vakavampi vastaus:
Rapo kuvittelee, että valtuusto kykenisi johtamaan kaupungin organisaation uudistamista tai kehittämistä. Siihen en usko.
Valtuuston valta toki perustuu kuntalakiin ja se on ylin päättävä elin kaupungissa. Kuitenkaan yksikään valtuutettu ei ole (valtuutetun ominaisuudessa) yhdenkään viranhaltijan tai toimintayksikön esimies, eikä kykene näitä ohjaamaan. Hänellä ei ole siihen minkäänlaista toimivaltaa eikä toisaalta useimmiten osaamistakaan.
Kaupunginvaltuusto päättää asioista kollektiivina, siis enemmistöllä. Sille asiat tuodaan valmisteltuina ja joko kaupunginhallituksen esittäminä tai joskus tarkastuslautakunnan. Kaupunginhallitukselle asiat tulevat joko kaupunginjohtajan tai toimialajohtajien esitteleminä ja valmistelu tapahtuu heidän johdollaan. Sama systeemi pätee myös muihin toimielimiin.
Yksikään puheenjohtaja tai toimielimen jäsen ei ole millään tavoin yksinään oikeutettu eikä velvollinen ohjaamaan mitään kaupungin organisaatiota, eivätkä he siihen pystykään vaikka intoa olisi. Sitä varten on palkattu ammattihenkilöstöä.
Usein sanotaan vähän ilkeämielisesti, että poliitikot on valittu sen vuoksi, että he päättäisivät pikkuasioista. Tässä on totta toinen puoli, sillä on vaikea kuvitella, että monet valtuutetut kykenisivät esim. strategioiden hahmottamiseen tai niiden luomiseen. Niiden tekeminen on viranhaltijoiden työtä, ja hyväksyminen sitten poliitikkojen.
Rapolla siis ontuu koko perusajatus. Ei valtuusto pysty ohjaamaan teknisen hallinnon kehittämistä, ellei sen apuna toimi hyviä valmistelijoita ja esittelijöitä, joilla on näkemystä ja kykyä ohjata organisaatiota tehokkaasti.Ja juuri nyt on koko valmistelua johtava henkilöstö vaihtunut ja vaihtumassa. Siksi esitin aikalisää. Valtuustolta ei homma onnistu.
Kunnallisen organisaation päivittäisjohtaminen on ihan eri asia kuin valtuustotyö.
Rapo oli kokoomusryhmän mukana rakentamassa savijaloilla seisovaa Lumio–dynastiaa, jossa valta oli yhdellä henkilöllä.
Tässä Lumio-dynastia-mallissa olisi toki kokoomuslaisilla valtuutetuilla ehkä ollut osallistua tuohon teknisen hallinnon kehittämiseen mutta siitä aika nyt ajoi ohi, kun savijalat murtuivat.
Hallinnonuudistus tähtäsi Markku Lumion (ja kokoomuksen vallan lisäämiseen, mikäli se olisi Lumiota pystynyt ohjaamaan) aseman korostamiseen. Lumio oli mielestäni kaikkein poliittisin kaupunginjohtaja, mitä Vaasassa on koskaan ollut. Hän toimi yhtenä johtavana kokoomuspoliitikkona kokoomusryhmän joukossa, jopa paljon enemmän poliitikon kuin virkamiehen tavoin.