Miten vastuut jakautuvat. Voivatko nyt pormestari ja kaupunginjohtaja siirrellä vastuuta keskenään?
Pormestari on kaupunginjohtaja eli ei ole erikseen kahta henkilöä joista toinen on pormestari ja toinen kaupunginjohtaja.
Pormestari ja kaupunginjohtaja ovat sama henkilö eli kaupungin johtaja.
Nimikkeiden ero on valintatavassa, pormestari valitaan äänestämällä, joko kuntalaiset tai valtuusto äänestävät uudesta pormestarista. Kaupunginjohtajan valinta on enemmänkin viran täyttömenettely.
Jos valitaan kansanäänestyksellä pormestari, niin onko sitten enää syytä valita kaupunginvaltuustoa ollenkaan?
Pormestaria ei voida valita päättämään yksinään, sehän johtaisi korruptioon hänen toteuttaessaan eniten maksavien tahtoa. Pormestarin ei siis pidä olla päätösvaltainen vaan omata ainoastaan monopoli valita kunnan julkiset asiat, joille perustetaan työryhmä ja jotka hän esittelee, kun asia on valmistunut valitsijoiden päätettäväksi
ja tässä asiassa häntä avustavat hänen valitsijansa, joita pormestarin pitää kuunnella varmistaakseen uudelleenvalintansa.Pormestarilla pitää lisäksi olla monopoli valita hallintoonsa henkilöt, joita hän johtaa asioiden valmistelussa. Yksikään pormestarin hallinnossa ei voi päättää miten jokin asia hoidetaan vaan ainoastaan esittää valitsijoille, että asia hoidetaan näin.
Pormestarin pitää olla kaupungin julkisen hallinnon ylin johtaja, joka joutuu kuuntelemaan valitsijoitaan, joilla on oikeus perua valintansa, mikäli mielii olla kaupungin ylin johtaja.
Yleisimmässä mallissa pormestarin valitsijoita ovat kuntalaiset, mutta pormestarin valmistelemista asioista päättävät kaupunginvaltuusto.
Minun mielestäni pormestarin valmistelemista asioista pitäisi päättää pormestarin valitsijat eli kuntalaiset kuntalaisäänestyksellä. Pormestarin valitsijoiden ja asioiden lopullisten päättäjien pitää olla sama taho. Mihin tässä sitten sijoittuu kaupunginvaltuusto. Kaupunginvaltuusto pysyy, sen vain muodostavat kaikki äänestysikäiset kuntalaiset, joista tulee ilmainen pysyvä kaupunginvaltuusto, joita pormestari silmäilee hallintotalonsa ikkunasta pohtien isoja kunnallisia asioita.
Kaiken perimmäinen tavoite on poistaa julkisesta hallinnosta paha jääviysongelma, joka tulee siitä, että 51 valtuutettua voivat pahimmillaan kaikki olla kaupungin työntekijöitä, jotka päättävät verottaa itselleen lisää rahaa palkankorotuksiinsa.
Lisäksi puoluepolitiikalta menisi kokonaan pohja, jos päätöksentekoon ei enään järjestäydytäkään puoluepohjalta vaan pelkästään asiapohjalta.
Pormestarin valinta vapaalla ehdokasasettelulla suorilla vaaleilla ja kaikki kuntalaiset pysyvänä pormestarin valitsevana kaupunginvaltuustona käytännössä potkisi puolueet Vaasasta.
Voisin povata puoluejärjestelmälle ja nykytyyliselle edustukselliselle demokratialle loppua, kun minun sukupolveni pääsee valtaan.
Oikeastaan vain Vaasalla on vaasalaisia.infon ansiosta parhaimmat edellytykset olla sähköisen demokratian pilottikunta.
Nörtit eivät luota sähköiseen äänestykseen koska he pystyvät sitä sormeilemaan.
"Tietokonehakkerit ovat pitäneet pilkkanaan kaikkien aikojen voimakkaimman hiukkaskiihdyttimen turvatoimia. Hakkerit tunkeutuivat LHC-kiihdyttimen toimintaa ohjaavaan tietokoneeseen, mutta eivät tehneet mitään vahinkoa. Greek Security Team -ryhmäksi itseään kutsuva joukko jätti muistoksi vierailustaan kuitenkin pilkkaviestin.
"Kiskomme housunne nilkkoihin, koska emme halua nähdä teitä juoksemassa ympäriinsä alastomina etsien piilopaikkaa kun paniikki iskee"
"Emme tiedä keitä he olivat, mutta näyttäisi siltä, etteivät he ole tehneet mitään vahinkoa. He tuntuvat vain halunneen osoittaa, että tietokoneisiimme voi tunkeutua", sanoi Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksen edustaja James Gillies The Times -lehdelle.
LHC-kiihdytin sijaitsee Genevessä. Sillä on tarkoitus löytää aineen pienimpiä osasia eli alkeishiukkasia. Kiihdytin on maksanut lähes neljä miljardia euroa."
Hakkerit tunkeutuivat hiukkaskiihdyttimen tietokoneeseenEli sähköisessä äänestyksessä pitäisi luopua vaalisalaisuudesta eli, että Timo Rintamäen ja muiden vaasalaisten äänestyspäätös olisi julkinen tieto, jota käytetään ääntenlaskennan luotettavuuden varmistamiseksi.