Tulee taas niin pitkä teksti ettei sitä lue kukaan.
Tummalla taustalla olevasta tummasta fontista ei tahdo saada selvää. Lainauksen taustan pitää olla vaaleampi.
Kaupungin viral-listen tekstien laati-joille voisi joku kertoa, että tavuvii-vojen laittaminen näyttää äkistävältä, kun tekstin lainaa ja sanaja-ko muuttuu.
Lillukanvarsissa askartelu ja piilottelu demokratian edustajien taholta ärsyttää niin, että kyseiset henkilöt pitää potkaista vallasta.
Osala ajattelee eri tavalla asiat kuin minä, mutta hän ei piilottele ja siksi saa osin kannatukseni.
"Organisaatioehdotus noudattaa pääprosessien suurta linjaa."
"Toimikunta kokoontui 10 kertaa. Toimikunnan enemmistö (6/8) oli 13.8.2008 valmis esittämään yhden kaupunginjohtajan ja kolmen toimialajohtajan mallia. Heidän nimikkeensä olisi apulaiskaupunginjohtaja ja heillä olisi esittelyoikeus."
"Kaupunginhallituksen alaisina ovat kaupunginjohtaja ja kaksi apulaiskaupunginjohtajaa. 2000-luvulla on keskushallinnossa uudistettu kaupunkisuunnittelun organisaatio yhdistämällä elinkeinopolitiikka ja kaavoitus kehitysjohtajan alaisuuteen. Samaan aikaa perustettiin Vaasanseudun Kehitys-yhtiö VASEK Oy, joka hoitaa yritysneuvonnan, seudun markkinoinnin sekä aluekeskusohjelman ja muut sovitut projektit."
"Sosiaali-, terveys- ja sivistystoimen alueella on 2000-luvulla yhdistetty sosiaali- ja terveystoimi saman lautakunnan alaisuuteen. Se muodostaa n. 42 % kaupungin käyttömenoista, mukaan lukien Vaasan maksuosuus Vaasan sairaanhoitopiirille. Vuoden 2009 alussa sen alaisuuteen tulee myös Laihian ja Vähänkyrön perusterveydenhuolto ja siihen läheisesti liittyvä sosiaalitoimi erillisen sopimuksen mukaan."
"Samaan aikaan on yhdistetty II asteen koulutus yhden lautakunnan alaisuuteen samoin kuin varhaiskasvatus ja perusopetus. Vaasan kaupunginteatteri ja kaupunginorkesteri ovat olleet samassa hallintokunnassa vuoden 2008 alusta lukien."
"Teknisen apulaiskaupunginjohtajan vastuualueella on tekninen virasto lakkautettu ja tekninen toimi muodostuu 10 tulosalueesta."
"Vuoden 1995 kuntalain 24 §:ssä todetaan, että kunnassa on kunnanjohtaja, joka johtaa kunnanhallituksen alaisena kunnan hallintoa, taloudenhoitoa ja muuta toimintaa."
Kunnanjohtajan pitäisi olla suorilla vaaleilla nelivuotiskaudeksi valittu ja kaikki kaupungin alaiset julkiset toiminnot hänen alaisuudessaan. Suorilla vaaleilla valitun kunnanjohtajan pitäisi jatkokautensa varmistaakseen ottaa huomioon valitsijoidensa selvä yhteinen kanta johonkin asiaan, joka selviää, kun järjestetään kuntalaisäänestys eli suorilla vaaleilla valitulle puolueisiin sitoutumattomalle kunnanjohtajalle ei ehkä olisi kovin tärkeätä ylläpitää ja tukea valtuuston ja lautakuntien olemassaoloa koska nehän eivät häntä ole valinneet vaan kuntalaiset. Puolueisiin sitoutumattoman suorilla vaaleilla valitun kunnanjohtajan tarve pikemminkin on potkaista puolueet kunnasta johtaakseen kuntaa tehokkaasti ilman sabotöörejä nurkissa.
"Kunta voi johtosäännöillä itse päättää lautakunta- ja virkarakenteesta."
Kunnalla on siis melkoinen valta päättää millainen päätöksentekojärjestelmä kunnassa on ilmeisesti kuitenkin olettaen, että puolueet ja viranhaltijat eivät potkaise itseään vallasta järjestelmän perustana suurienkaan väärinkäytösten yhteydessä.
Viimeksi tänään lähetin Pääministerille viestin, että:
Minulle on käynyt usein niin, että kun olen hakenut hoitoa pikkuvaivaan, minulle onkin sörkitty uusi kipuileva vaiva. Oletan, että tämä hoitoalojen tunarointi on erittäin yleistä ja miljoonien kuntalaisten ja kansalaisten terveyden uhka. Suivaannuin ajatuksesta niin, että potkaisen puolueet, eduskunnan ja valtuustot vallasta ja asetan Suomeen suoran demokratian ja suorilla vaaleilla valitut kunnanjohtajat ja ministerit.
"Vaasassa on perinteisesti ollut runsaasti lautakuntia. Tehtävien delegoinnin vuoksi monien lautakuntien ja johtokuntien asiamäärä on vähäinen. On tarkoituksenmukaisempaa, että on vähemmän lautakuntia, joilla on oikeita asioita päätettävänään kuin lukuisia pieniä lautakuntia, jotka hallinnoivat pieniä resursseja ja toimintoja."
"Kaupunginhallituksessa on ollut suunnittelujaosto ja yleisjaosto. Esityksessä yleisjaosto lakkautetaan ja sen tehtävät jaetaan tukipalvelulautakunnalle ja virkamiehille."
"Suunnittelujaosto muuttuu kaupunkisuunnittelujaostoksi, jolle tulee kaavoituksen lisäksi valtaosa nykyisen teknisen lautakunnan tehtävistä, joka lakkautetaan."
"Kaupunkisuunnittelujaostosta tulee kaupunkiympäristöprosessin keskeinen luottamushenkilöelin. Tämä on yksi uudistuksen ydinkohta. Kaupunkiympäristöjohtajan alaisuuteen tulevat kaikki toiminnot raakamaasta hyväksi kaupunkiympäristöksi. Tällä poistetaan epäjatkuvuus, mikä on vallinnut kaavoituksen ja siihen liittyvien teknisten toimintojen välillä."
Kaavoitusdepattiin siis ollaan reagoitu vaikkei sitä tietenkään myönnetä.
"Kunnallisille liikelaitoksille (Vaasan Vesi, Vaasan Satama, Vaasan Talotoimi) valitaan uuden lainsäädännön mukaan omat johtokunnat, joiden miehitys on kuitenkin sama."
"Vapaa-aikalautakunnan nimi muutetaan toimintaa paremmin vastaavaksi liikunta- ja nuorisolautakunnaksi."
"Yleinen kulttuuritoimi sekä kaupunginteatteri ja kaupunginorkesteri tulevat samaan kulttuurilautakunnan alaiseen hallintokuntaan."
"Pohjanmaan museo sekä Tikanojan taidekoti ja Kuntsin modernin taiteen museo tulevat museolautakunnan alaisuuteen."
"Kaikilla em. kulttuuri-instituutioilla on oma budjetti ja oma johtaja, joka toimii lautakunnan esittelijänä."
"VIRKAMIESJOHTO"
Siis virkamiesten johtohan ovat kuntalaiset, jotka virkamiehiin ärtyneinä potkivat tietenkin puolueet, eduskunnan ja valtuuston vallasta ja vaativat itse saada äänestää asiat suoraan.
"Kaupunginhallituksen alaisena toimii kaupunginjohtaja. Hänen alaisuudessaan on kaksi apulaiskaupunginjohtajaa, vastuualueinaan
1) osaaminen ja hyvinvointi sekä
2) kaupunkiympäristö.
He johtavat oman vastuualueensa toimintaa ja esittelevät sen asiat kaupunginhallituksessa. Toinen heistä nimetään kaupunginjohtajan varahenkilöksi. Molemmat apulaiskaupunginjohtajat valitaan kahden vuoden määräajaksi (2009-2010)."
"Kaupunginjohtajan alaisuudessa ovat hallintopalvelut, taloustoimi ja henkilöstöpalvelut, joilla on oma johtajansa."
"Kaupunginjohtajan suorassa alaisuudessa ovat myös Pohjanmaan pelastuslaitos ja strateginen suunnittelu, joka sisältää mm. kuntayhteistyön ja PARAS-hankkeen toteuttamisen Vaasanseudulla."
"Kuntalain mukaan kuntakonsernin johdon muodostavat kunnanhallitus ja kunnanjohtaja. Kaikki konserniyhteisöt (5) tulevat kaupunginjohtajan vastuualueeseen."
Kaupunginjohtaja Markku Lumio"
"Kaupunginhallitus
1. hyväksyy edellä mainitut periaatteet kaupungin johtamisjärjestelmän uudistamiseksi
2. velvoittaa virkamiehet kaupunginjohtajan johdolla laatimaan tarvittavat johtosääntöjen muutokset niin, että ne astuvat voimaan 1.1.2009
3. Saattaa tilanteen suuresti yllättyneelle valtuustolle tiedoksi."
"Kokoomuksen mandaatilla (11/51) valitulle kaupunginjohtajalle (valittu eliniäksi) halutaan lisää valtaa apulaiskaupunginjohtajilta."
Lainailin Osalan julkaisemasta lainauksesta todistaakseni vaikutelmani yleisestä toimintojen yhdistelystä, jota kannatan keinona järkevöittää hallintoa ja alentaa veroja vähentämällä asioiden ja henkilöstön määrää ja siten veronkeruutarvetta henkilöstökuluihin. Puolueiden johtamassa julkisessa hallinnossa asioiden määrä on enimmäkseen keksimällä keksittyä, että saadaan lisää henkilöstöä ja määrärahoja puolueen etupiireissä oleville alueille eli puolueet pitää potkaista vallasta ja siirtää päätöksenteko suoralla demokratialla maksajille.
Monet julkishallinnolliset asiat, joista emme tiedä mitään ovat tietenkin puoluepolitiikasta lähtöisin, jotka yleensä aiheuttavat ylimääräistä veronkeruutarvetta, joka tarve tietenkin kumileimautetaan puolueiden vallankäyttöelimissä valtuustoissa, eduskunnassa ja lautakunnissa eli veronmaksajilla taitaa olla aika paha ongelma edustajissaan ja demokratian toteutuksessa ja julkisen päätöksentekojärjestelmän rakenteessa ja johtajien valintatavoissa.
Valintatavoista pitää aina muistaa, että valitsijoiden valta on aivan äärimmäinen ja valitsijalla on valtaa jatkossakin koska hän voi valintansa perua ja valita uuden. Demokratiassa johtotehtäviin valinnat pitää laittaa uudelleen pohdintaan tai katkaista vähintään neljän vuoden välein koska se suosii ja motivoi uusia ajatuksia edustavia vallantavoittelijoita joiden ei tarvitse perustaa armeijoita tai ryhtyä terroristeiksi saadakseen vuoronsa vallassa säällisessä ajassa.