Alibudjetointi alkaa olemaan tiensä päässä”Tilanne on vakava. Päätettyihin liikennehankkeisiin budjettikehyksessä varatut rahat eivät riitä, totinen Merja Kyllönen (vas.) sanoi tavattuaan eduskuntaryhmien johtoa.
Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteen mukaan liikennehankkeista päätettiin kevään kehysriihessä virheellisin tiedoin. Kaikkia linjattuja hankkeita ei ministeriön mukaan voida aloittaa ilman lisärahoitusta. Ministeriön arvion mukaan jo päätettyjen hankkeiden rahoittaminen vaatisi 150 miljoonan euron lisärahoitusta kehyskaudella 2013-2016.
Kyllönen sysää sotkun potkut saaneen liikenneviraston entisen pääjohtajan Juhani Tervalan syyksi.
- Ministeriön ja ministerin pitää voida luottaa laskelmiin. Ministeriä on johdettu harhaan, Kyllönen sanoo.
Julkisuuteen viime viikolla vuotaneen liikenneviraston muistion mukaan suuria liikennehankkeita pitäisi rakentaa aiottua keveämmin. Muistio koskee kuitenkin vasta seuraavaa hallituskautta. Nyt näyttää siltä, että rahat eivät riitä myöskään tällä hallituskaudella jo päätettyihin liikennehankkeisiin.”
Mitäs muuta tuo on kuin sitä vallitsevaa alibudjetointia, josta nyt on kehittynyt riita.
Vastaava tapahtuu jokaisessa kunnassakin kuten Vaasa. Nytkin suuunnitellaan ja kohta päätetään vuoden 2013 budjetista, joka rakentuu samalla aikaisemmalle alibudjetointi linjalle.
Se on väline millä säästö- ja leikksauspolitiikkaa toteutetaan eli hallintokunnat pakotetaan alimitoitettuun taloudenhoitoon.
Vasemmistoliiton ministeri
Merja Kyllönen on kiitettävä rohkea kun nosti esille vallitsevan alibudjetoinnin.
Mutta myös se, että hän ministerinä vastustaa Destian yksityistämistä, joka voi myös olla yksi syy häneen kohdistettuun ajojahtiin.
Mutta myös, että valtion ministeriöt ollaan siirtämässä konsernihallinnon alaiseksi, mikä tulee myös nostamaan vastarintaa eriministeriöissä jatkossa.
http://yle.fi/uutiset/oikeusoppineet_kyllosen_syytoksista_kovaa_kielta_rankkoja_vaitteita/6385223