Jos oikein ymmärsin niin tästä asiasta on vielä kolmaskin, alkuperäinen versio
ALKUPERÄINEN VERSIO Kulttuuritoimen kehittämistoimikunnan asettaminen 2011 – 2012
Kaupunginhallitus 17.01.2011 34 4/2011
Erityisasiantuntija Sinikka Starck, puh. 06-3251034, sinikka.starck(at)vaasa.fi
Kaupunginvaltuusto on 13.1.1997 § 819 hyväksynyt kulttuuritoimen koordinointia koskevan johtosäännön, mikä edellyttää kulttuuritoimen kehittämistoimikunnan valitsemista. Johtosäännön mukaisesti kulttuuritoimen kehittämistoimikunta on kaupunginhallituksen nimeämä viisijäseninen (5) luottamushenkilöelin.
Kulttuuritoimen kehittämistoimikunnan tehtävänä on käsitellä asioita, jotka koskevat:
Kulttuuritoimen hallinnon rakenteellista kehittämistä eri yksiköiden yhteistoimintaa
resurssien strategista ohjaamista yhteismarkkinointia ja muutakin esiintymistä
kansainvälisiä asioita seudullista yhteistyötä
Toimikuntaan kuuluivat toimikaudella 2009- 2010
Arja Haapaoja, pj
Vesa Isomöttönen, vpj
Maija Alasalmi
Birger Enges
Esa Laikka
Kaupunginjohtaja ML
Kaupunginhallitus
1. asettaa kulttuuritoimen kehittämistoimikunnan toimikaudekseen 2011 – 2012.
2. valitsee kehittämistoimikuntaan toimikaudeksi 2011- 2012 viisi luottamushenkilöä
3. nimeää valituista toimikunnan puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan
4. edellyttää, että ehdotus kulttuuritoimen rakenteellisesta kehittämisestä tuodaan kaupunginhallitukselle 31.8.2011 mennessä
5. toteaa, että 21.6.2010 § 277 perustetun ”Pohjanmaan museon ja Tikanojan taidekodin/Kuntsin modernin taiteen museon yhteistyöryhmän” määräaikainen työ on päättynyt.
Päätös
Jälkimmäinen "vaasalaisen" arvaus on olennaisempi. Kun valmistelija valmistelee jonkun asian ja panee nimensä siihen (tekstinsä yläosaan) niin kukaan muu ei saa sitä tekstiä muuttaa ilman valmistelija lupaa. Jos esimies haluaa puuttua virkavastuulla tehtyyn valmisteluun, voi hän pyytää valmistelijaa tekemään korjauksia. Valmistelija voi suostua korjauksiin jos on kiltti ja jos korjaus on edes laillinen ja sääntäjen mukainen. Valmistelija voi myös kieltäytyä teksitiään muuttamasta. Tällöin esimies voi aivan vapaasti muuttaa itse tekstiä MUTTA SILLOIN HÄNEN TULEE POISTAA VALMISTELIJAN NIMI VALMISTELUSTA JA PANNA TILALLE OMA NIMENSÄ.
Jos menee sorkkimaan toisen tekstiä, on kyse samasta kuin kirjoittaisi yleisönosastoon toisen nimellä tietäen vielä, että "uhri" olisi toista mieltä asiasta.
Nyt siis tapahtui tämä: Kj Lumio kävi muuttaamassa toisen nimissä tekstiä, yrittäen nostaa itsensä (+ sivistystoimenjohtajan) toimikunnan äänivaltaiseksipysyväksi jäseneksi, johtosäännön vastaisestii. Johtosäännöön mukaan toimikunnassa on VAIN VIISI LUOTTAMUSHENKILÖÄ.
Muutos olisi siis johtanut johtosääntöjen vastaiseen kokoonpanoon, ellei sitä olisi huomattu. Valmistelijaa olisi voitu syyttää virheestä.
--
Myös tuo päätösesitykse tekijän titteli ihmetyttää.
"Sivistystoimen toimialajohtaja / Kaupunginjohtaja ML"
Kh:n kokouksen aikoihin meillä ei ollut määrätty lainkaan "Sivistystoimen toimilalajohtajan" viransijaista, tai hoitajaa. Jos kj olisi ollut ko viran hoitaja olisi merkintä ollut OK. (Täämä ei ole kovin olennainen asia mutta virhe myöskin).
En usko että valmistelun sorkkiminen oli ensimmäinen kerta (näin on minulle annettu kertoa).
---
Meillä on muuten nyt tukku johtajan virkoja mainittu mm. keskushallinnon toimintasäännössä, joita ei ole laillisesti perustettu (eikä täytetty). Sitten meillä on avoimia virkoja joita ei ole täytetty, eikä edes määrätty ketään niitä hoitamaan (mm. kehitysjohtaja).