Syväkurkun näkemys liikelahjojen vaikutuksesta virkamiesten ostohalukkuuteen laittoi minut tutkimuksentielle. Kas, sieltä löytyikin todellista aihetta. Toimistotarvikkeiden hankinnassa on eräs kauppamies tehnyt kelpo tuloksen. Tämän vuoden laskutus on tähän päivään mennessä noussut lähes 19000 euroon, ilman alvia. Laskutus koostuu usean hallintokunnan osalle.
Esimerkkinä voidaan käyttää A 4:sen muovitaskua. Hinta hankittuna yksityiseltä on 2,98 euroa/kpl. Keskusvaraston toimistotarvikeyksiköstä hankittuna 0,1 euroa/kpl. Lisäksi yksityiseltä hankittu, ei leveytensä johdosta sovellu arkistointiin. Kustannustietoisuutta on, kun kysyy itseltään. – mihin tarvitaan 18 vanhan markan hintaista muovitaskua, kun saman saa 60:lä vanhalla pennillä Keskusvarastosta. Kaupansyntymistä on avitettu pienellä henkilökohtaisella liikelahjalla. Ihmetellä pitää, näinkö suuri vaikutus on mitättömällä lahjalla, joka sumentaa harkinnan.
Näitä yksityiseltä suoritettuja hankintoja vertailtiin vastaaviin tuotteisiin joita on Keskusvaraston hyllyissä. Tulos on murskaava. Yksityisen perimä hinta laskutuslisineen on 11966,50 euroa ja Keskusvaraston hinta vastaavista tuotteista 964,70 euroa. Erotus 11001,80 euroa.
Olen pitkään esittänyt kustannustietoisuuden välttämättömyyttä Vaasan kaupungin suorittajaportaan taloudellisentoiminnan peruspilarina. Erityisesti tämä korostuu hallintokuntien hankinnoissa. Vaasan kaupunginhankintatoimi on sinnikkäällä työllään saanut avattua pään hallintokuntiin. Viestiä on viety julkistenhankintojen säädöksistä ja sen velvoitteista hankintoja tehtäessä. Näyttää vain siltä, että vanhat asenteet ovat juurtuneet syvälle Vaasan kaupungin hallintokuntien hankintatapoihin.
Yhteistyö hallintokuntien välillä ei näytä lähtevän käyntiin. Hallintokuntien yhteistoiminnan mahdollisuuksia ei huomata, tai niiden merkitystä vähätellään. Tämä pätee niin suurissa, kuin pienissäkin hankinnoissa. Erityisesti pienet hankinnat muodostavat suuren kokonaissumman, joille ei anneta arvoa, kun kustannustietoisuus puuttuu. Hintatietoisuus on puhelinsoiton päässä, eli soittamalla Keskusvarastoon.
Yhteistyön tarpeesta hankinnoissa esimerkkinä voidaan käyttää Vapaa–ajantointa ja Koulutoimea. Erityisesti Vapaa-ajantoimen välinehankinnat pitää yhdistää Koulutoimen vastaaviin. Lisäksi mukaan pitää ottaa Katu ja vihertoimiyksikkö. Tällä hetkellä nämä yksiköt suorittavat hankintansa toisistaan tietämättä. Vielä niin, että Vapaa-ajantoimi ei osta voimailuvälineitä tukkuliikkeestä, vaan paikalliselta kuntoilualan yrittäjältä. Väliin jää monet eurot sentteineen.