”Kivimäki on jopa niin viisdas että tuosta lonkalta pystyy kumoamaan minun lapsuuteni muistot emigranteista. Kuka tahansa siirtolainen ei ole määriteltävissä emigrantiksi. Nykyemigrantit hakee Suomesta turvapaikkaa. Ja matsdeman laajensi emigrantin liian laajaksi käsitteeksi, siis epätieteelliseksi totuudeksi.”
Jorma Kivimäki ei ole kumonnut Pentti Suksen lapsuudenmuistot, koska ne eivät ole tällä palstalla keskustelun aiheina.
"Nykyemigrantit hakee Suomesta turvapaikkaa", Suksi sanoo aivan oikein, tosin hän tuo keskusteluun mukaan uuden termin ”nykyemigrantti”, jota ei määrittele tarkemmin.
”Ja matsdeman laajensi emigrantin liian laajaksi käsitteeksi, siis epätieteelliseksi totuudeksi”, sanoo Suksi, mikä ei pidä paikkaansa.
Matseman ei ole laajentanut mitään, koska yleiskielessä emigrantti on juuri sitä minkä ilmaisin myös omassa kirjoituksessani: ” Emigrantti on maasta pois muuttanut henkilö. Periaatteessa sana "emigrantti" tarkoittaa maasta toiseen muuttanutta lähtömaan kannalta katsottuna, kun taas kohdemaan kannalta hän on immigrantti. Hyvin tavallista on kuitenkin käyttää sanaa "emigrantti" molemmissa tapauksissa. Usein tätä sanaa käytetään varsinkin ihmisistä, jotka muuttavat poliittisista syistä, esimerkiksi vallankumouksen jälkeen, kun taas muita muuttajia sanotaan maahanmuuttajiksi, siirtolaisiksi tms."
”Emigrantti sana on latinaa ja suomeksi siirtolainen. Sana tuli käyttöön Ranskan vallankumouksen historiasta. Ranskan vallankumous puhkesi 1789 ja pakenivat maasta aateliset…” , sanoo Suksi, mutta hänellä onkin vain yksi tietolähde.
Jorma Kivimäki sai selville, että sana on vanhempi kuin Suksen esittämä tieto: ”Sanan väitetään otetun nyt puheena olevassa mielessä käyttöön USA: ssa jo 1600-luvulla, kun Euroopasta (Irlanti, Italia, Ranska, Englanti) monet lähtivät hakemaan uudelta mantereelta leveämpää leipää.
Yhdestäkään linkistä en löytänyt viittausta siihen, että kysymys olisi pelkästään jotain asiaa (polittinen, uskonnollinen) pakoon muuttanutta henkilöä. Päinvastoin monessa linkissä nimenomaan luetellaan liuta muitakin syitä.”
Pentti Suksi: ”Kivimäki, olen huomannut jo aikaisemmin että sinulla on hyvin heikot tiedot historiasta. Ne on näitä Kivimäen "nettitietoja".”
Pentti Suksen perusoletus on, että kaikki vastustavat häntä ja, kuten myös Jorma Kivimäki totesi, keskustelu hänen kanssaan on vaikeaa, koska hän yleensä vetää keskusteluun asioita asian vierestä ja oletuksena on silloinkin, että muut väittelevät hänen kanssaan. Tyypillinen Suksen puheenvuoro voisi olla tällainen: ”Emigrantti on latinaa. Te ääliöt ette ymmärrä historiasta yhtään mitään. Menkää kirjastoon älkääkä väitelkö minun kanssani. Minun sanomiseni perustuvat tieteellisiin faktoihin, joista te ette tiedä mitään.” Näin Pentti Suksi lähtökohtaisesti pitää keskustelukumppaneita tietämättöminä, tyhminä ja ala-arvoisina.
Vihdoin Marko Heinonen räväyttää tosiasioita:”Ei ole olemassa mitään yleistä "ajan kestävää" määritystä tietyille sanoille. Sanat ja niiden merkitykset elävät ja muuttuvat aikojen kuluessa.
Eri aikakausien sanakirjoissa määritelmät muuttuvat ajan kuluessa kertomaan mitä sanalla kulloinkin kuvataan, eli miten tietyn aikakauden ihmiset tarkoittavat sanalla, ja mitä sanalla kulloinkin kuvataan. Käsityksien ja ajan muuttuessa, muuttuu usein myös sanan määritelmä ja merkitys puhekielessä. Näin esim. 1900 luvun alun sanakirjan määritys jollekkin sanalle voi olla täysin eri, kuin miten sanalla nykyisin tarkoitetaan.”
Jankuttajalle, asioiden vierestä muiden kanssa väärin perustein väittelevälle Pentti Sukselle mikään hänen käsityksistään poikkeavalle käsitykselle ei ole sijaa. Kaikki ovat väärässä, paitsi Pentti Suksi:
”Te olette sitä ikäluokkaa joka ei tunne sanaa emigrantti. Minä tunsin montakin emigranttia Suomessa HUOM! henkilökohtaisesti.”
Emigrantti-sanan käyttö ei mitenkään voi olla riippuvaista siitä kuinka monta emigranttia Pentti Suksi henkilökohtaisesti tunsi.
Jorma Kivimäki saa Pentti Sukselta kehotuksen jättää puolueaivot narikkaan:
”Kun te väittelyn häviätte, niin tehkää se reilusti ja sanokaa: anteeksi olin väärässä. Siinä on kolme sanaa. Älkää tehkö itsestänne naurettavia pellejä. Ensin te väitätte sitten kirjoitatte pitkiä selostuksia kuinka hullu on Suksi se tiedä mitään. Onneksi on Kivimäki maailmaan syntynyt, joka tietää kaikki asiat historiasta. Tosta noin vaan googlettamalla. Kyllä googlen antamat tiedot käy vihjeestä, ei muuta. Ne pitää aina tarkistaa ja vielä kerran tarkistaa.”
Tarkista nyt heti, senkin Kivimäki tietosi! Missä on sanakirjasi vuodelta 1909?
Minä väitän, että Matseman, Kivimäki ja minä itse, sotkemme asioita aivan itse. Miksi? Siksi, että alennumme ottamaan kantaa Pentti Suksen kirjoituksiin. Asioiden oikea käsittely näyttää edellyttävän, että Pentti Suksen kirjoitukset jätetään omaan arvoonsa eikä niitä kommentoida. Mutta helpommin se on sanottu kuin tehty…