Työttömyysturvalain mukaiset työttömyyspäivärahat rahoitetaan valtionosuudella, työttömyysvakuutusmaksuilla, työttömyysturvan työnantajan omavastuumaksuilla sekä työttömyyskassalain mukaisilla jäsenmaksuilla.
Vuonna 2008 työttömyyskassat maksoivat ansiosidonnaista yhteensä 1 150 587 000 euroa. Valtion osuus ansiosidonnaisen rahoituksesta oli 416 562 000 euroa eli 36,2%. Työnantajien työttömyysvakuutusrahaston osuus oli 671 418 000 euroa 58,4%. Ammattiliittojen työttömyyskassojen osuus oli 62 608 000 euroa eli 5,4%.
Ansiosidonnaisen rahoituksen jako on kai oikeudenmukainen sikäli, että ei se ole ne ammattiliitot, jotka ansiosidonnaiselle työntekijöitä laittaa.
http://www.finanssivalvonta.fiAKT avasi pään sille, että Suomessa lähestytään pikkuhiljaa eurooppalaista tasoa irtisanomiskorvauksissa. Ei tässä kapitalistisessa järjestelmässä kukaan voi rajoittaa työnantajan oikeutta harjoittaa yritystoimintaa haluamassaan laajuudessa. Sen sijaan irtisanominen voidaan tehdä entistä kalliimmaksi.
AKT tekee kaikkensa, että AKT:laisen palkansaajan vakinaistaminen olisi mahdollisimman suuri riski. Satamat voivat mennä koska tahansa lakkoon ja kuljetukset kauppoihin loppua ihan vaan sen mukaan millä jalalla Räty astui aamulla pottaan.
Työnantajat mursivat tehokkaasti AKT:laisten kuljettajien ja ahtaajien lakon käyttämällä yrittäjäkuljettajia ja pikaisesti koottua työvoimaa, jotka eivät olleet lakonalaisten liittojen jäseniä, ja viemällä AKT:n lakkoilun seuraukset täydellä voimallaan muiden alojen syyttömiin työntekijöihin ilman mitään siloitteluja ja joustoja.
Valtakunnallisten medioiden keskustelupalstoilla ei AKT pahemmin ymmärrystä saanut. Teksti oli palstojen enemmistöllä aika rajua. Erittäin hyvin palkattujen AKT:laisten junttapäätökset ja lakkoilu ja tukivaatimukset Suomen tämän hetkisessä tilanteessa herätti lähinnä tyrmistystä.
Itse olen sitä mieltä, että palkankorotusvaatimukset työnantajan kustannettavaksi johtaa vain siihen, että työnantajat vievät palkankorotukset hintoihin suurempana kuin oli palkankorotusten kustannus. Palkankorotukset on hintojen nousulla syöty miltei heti. Järkevämpi palkankorotus olisi palkansaajien veronalennus, jota taas vastustavat virkamiehet. Julkisen alan palkankorotukset edellyttävät velanottoa ja yksityisten alojen palkankorotusten mitätöimistä erilaisten verojen korotuksilla.
SAK on yhtä aikaa julkisten ja yksityisten alojen ammattiliittojen keskusjärjestö. Lisäksi SAK on hyvin SDP vetoinen voimankäyttöjärjestö. Tällä hetkellä SDP on oppositiossa ja tarve SAK:n voimapolitiikalle on suurempi, jotta voidaan osoittaa, että SDP ei kaihda lisätä Suomen maariskiä päästäkseen valtaan.
Suomessa pitäisi pyrkiä hintavakauteen ja julkisten menojen vakauteen, jolla pyritään estämään keinottelu ja kuplien rakentelu ja reaalitalouteen siirtyvät finanssikriisit. Suomessa pitäisi toteuttaa puhdasta kapitalismia, joka tarkoittaa, että valtio ei tue markkinataloutta millään muulla tavalla kuin palkansaajien veronalennuksilla. Valtio ei rahoita, eikä tue kannattamatonta yritystoimintaa koska muutenhan valtio sekaantuisi markkinatalouden toimintaan. Valtio takaa kuitenkin kansalaisten pankkitalletukset 50 000 euroon asti koska talouden toiminta edellyttää, että kansalaiset saavat rahansa pankista vaikka pankilla ei olisikaan millä maksaa talletukset ulos.