Author Topic: Kela katastrofi  (Read 234 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6348
  • Gender: Male
    • View Profile
Kela katastrofi
« on: 02. 03. 2017 18:06 »

.

Lienee yksi huonoiten valmistelluista siirroista ilmoisna ikänä

Mikähän  kuningasajatus tämänkin takana oli sooloilla täysin eri parina irrallaan muusta soteuudistuksesta



Kelan ruuhkille tuomio eduskunnassa: ”Kansallinen skandaali”
Ministerit lupailivat kyselytunnilla, että hallitus tekee kaikkensa toimeentulotuen ruuhkien selvittämiseksi.


Julkaistu: 2.3. 20:11

"Hallitus aikoo valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok) mukaan tehdä kaikkensa, jotta Kelan ongelmat toimeentulotuen myöntämisessä ratkaistaan.

Myös pääministeri Juha Sipilän (kesk) mukaan hallitus on valmis muuttamaan asetuksia ja säädöksiä, jos sellainen on tarpeen Kelan ruuhkien selvittämiseksi.

Sen sijaan hallitus ei ottanut kantaa ehdotukseen, että Kela saisi tilapäisesti lisärahaa ruuhkien purkamiseen.

Asia nousi odotetusti esiin eduskunnan kyselytunnilla. Vasemmistoliiton Aino-Kaisa Pekonen kutsui toimeentulopäätösten ruuhkaa ”kansalliseksi skandaaliksi” ja vihreiden Ville Niinistö ”irvikuvaksi”.

Perustoimeentulotuki siirtyi vuoden alussa kunnilta Kelan hoitoon.

Pekosen mukaan aluehallintovirastot ja Valvira pystyivät määräämään uhkasakkoja kunnille, jos ne vitkastelivat toimeentulotuen päätöksissä.

”Kelalle ei ole seurannut mitään”, Pekonen hämmästeli."

http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005111373.html

.

Vaasalaisia.info - keskustelut

Kela katastrofi
« on: 02. 03. 2017 18:06 »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6348
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kela katastrofi
« Reply #1 on: 23. 03. 2017 14:02 »
.

"Erityisen moitittavaa" – Kelalle huomautus toimeentulotukien hitaasta käsittelystä

Kela on selittänyt viivästystä muun muassa teknisten syiden aiheuttamalla ruuhkalla.
23.3.2017 klo 12:02päivitetty 23.3.2017 klo 12:45



Pöydällä asiakkaan edessä Kelan vuoronumero-lappu


"Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on antanut Kelalle huomautuksen lainvastaisesta viivästymisestä toimeentulotuen käsittelyssä.

Kelan menettely on erityisen moitittavaa, koska toimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen tuki ihmisen tai perheen välttämättömiin menoihin, katsoo apulaisoikeusasiamies. Ruuhkan selityksenä ovat olleet muun muassa tekniset ongelmat.

Tehdyt lisärekrytoinnit Kelassa eivät ole olleet riittäviä. Useiden kantelujen perusteella hakemuskäsittelyssä ja asiakaspalvelussa on apulaisoikeusasiamiehen mukaan vieläkin ongelmia.

Kelan tekemisistä on tehty alkuvuoden aikana yli 200 kantelua eduskunnan oikeusasiamiehelle. Kela kertoo sivuillaan, että viime viikolla sen keskimääräiset käsittelyajat olivat toimeentulotuissa 7–11 päivää.

Toimeentulotukilain mukaan toimeentulohakemukset tulisi käsitellä seitsemässä arkipäivässä. Jotkin käsittelyt ovat Kelassa venyneet jopa kuukauteen.

Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja muistuttaa, että kiireellisissä tukea tarvitseva voi kääntyä kunnan sosiaalitoimen puoleen. Kunta voi edelleen myöntää apua harkinnan mukaan, kun tapaus on kiireellinen.
Monta kysymystä: Mikä maksaa, miten korvataan?

Pajuoja pyytää nyt Kelalta selvitystä liutaan kysymyksiä, jotka ovat vailla vastausta.

Ensinnäkin Kelan on avattava, millä tavoin se erottelee työjonosta välitöntä reagointia vaativat kiireelliset hakemukset.

Kanteluja tehneet ovat olleet huolestuneita muun muassa saamistaan maksumuistutuksista, kun Kelan tukipäätös on viipynyt. Pajuoja kysyy, korvataanko tai hyvitetäänkö asiakkaille aiheutuneita kustannuksia tai vaivannäköä ja miten.

Apulaisoikeusasiamies haluaa myös vastauksen siihen, miksi Kelan puhelinpalvelu maksaa.

Muita epäselviä kysymyksiä ovat Kelan yhteistyö sosiaalitoimen kanssa sekä miten asumismenot huomioidaan Kelan päätöksenteossa."

Eduskunnan apulaisoikeusasiamies on antanut Kelalle huomautuksen lainvastaisesta viivästymisestä toimeentulotuen käsittelyssä

.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6348
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kela katastrofi
« Reply #2 on: 23. 03. 2017 15:03 »


.

Perustoimeentulopäätösten käsittelyaika on venähtänyt keskimäärin yhdeksään arkipäivään, kun lain mukaan ratkaisu pitäisi antaa seitsemässä arkipäivässä

"Kelan toimihenkilöitä edustava yhdistys moittii Kelan varautumista vuodenvaihteessa tulleeseen muutokseen. Yhdistyksen mukaan laskelmat työntekijöiden tarpeesta ovat epäonnistuneet. Kun aiemmin kunnissa perustoimeentulotuen tehtäviä hoiti arviolta 1 500 henkeä, Kela arvioi pärjäävänsä 750:llä.

”Jälleen yksi varoittava esimerkki siitä kuinka julkisella sektorilla säästöjä tavoitellessa tehtävät resursoidaan jo lähtötilanteessa liian alhaisiksi”, yhdistyksen puheenjohtaja Heli Martinmäki moitti eilen julkaistussa kannanotossa.

Martinmäen mukaan yksi ongelma on ollut, että työntekijöiden tarvetta suunniteltaessa käytettiin vuosien 2014–2015 toimeentulotukitilastoja. Yli kolmensadan kunnan päätösten keräämisessä kesti oman aikansa.

Lisäksi Kelan toivoma tahti, joka Martinmäen mukaan on keskimäärin 20 päätöstä työntekijää kohden päivässä, on kova."

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005101431.html

.


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 6348
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kela katastrofi
« Reply #3 on: 09. 06. 2017 15:03 »
.

Kela myöntää virheet: Henkilökuntaa liian vähän, tietojärjestelmä ei valmis

Perjantai 9.6.2017 klo 16.14 (päivitetty klo 16.21)

Ruuhkahuippuna helmi-maaliskuussa alle 5 prosenttiin toimeentulotukipuheluista vastattiin



Kela ruuhkautui alkuvuodesta.

Toimeentulotukien käsittelyn paha ruuhkautuminen Kelassa johtui muun muassa siitä, että ihmisiä rekrytoitiin liian vähän ja tietojärjestelmät eivät olleet kaikilta osin valmiita, kertoo Kela sisäisessä arvioinnissaan.

Työntekijävajeen koosta kertoo se, että ennen uudistusta, viime vuoden lopulla rekrytoitiin 733 ihmistä. Ruuhkan takia alkuvuonna 2017 jouduttiin kuitenkin rekrytoimaan vielä 314 lisää.

Kelan mukaan ruuhkien syy oli myös se, että lainsäädäntö valmistui hitaasti. Kelan mukaan se vaikeutti esimerkiksi koulutusta.

Kela myöntää puutteet työntekijöiden koulutuksessa. Sen mukaan koulutusta tarvitaan lisää.

Koulutuksen tarpeesta kertoo, että noin 80 prosenttia Kelan kyselyyn vastanneista etuuskäsittelijöistä ja palveluneuvojista piti saamiaan ohjeita riittämättöminä ja epäselvinä. Etuuden tietojärjestelmäohjeita piti riittämättöminä noin puolet vastanneista.

Kela myöntää, että luottamus sitä kohtaan on heikentynyt.

Yli 24 000 puhelua päivässä

Perustoimeentulotuen hakemusten käsittely ruuhkautui, kun käsittely siirrettiin kunnilta Kelan hoidettaviksi vuoden alussa. Hakemusten käsittely kesti sallittua pidempään.

Kelan mukaan ongelmat liian myöhään valmistuneessa laissa ja henkilökunnan koossa johtivat myös siihen, ettei tietojärjestelmiä saatu kaikilta osin valmiiksi.

Raportti osoittaa myös, miten hankalaa Kelaan oli toimeentulotukiasioissa saada yhteyttä, kun ruuhka oli pahimmillaan. Pahimmillaan puheluista vain alle 5 prosenttiin vastattiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Enimmillään yhdessä päivässä tuli yli 24 000  perustoimeentulotukea koskevaa puhelua.

Toukokuussa vastattiin jo paikoin yli 90 prosenttiin puheluista.

Perustoimeentulotuen ruuhka on otettu Kelan arviointiryhmän mukaan vakavasti ja siitä on opittu paljon. Kela myöntää, että ruuhkautumisen takia ihmisten luottamus Kelaan on heikentynyt.

Jo aiemmin on kerrottu, että perustoimeentuloratkaisujen viivästymisistä voi saada korvauksia"

http://www.iltalehti.fi//kotimaa/201706092200197843_u0.shtml

.

Vaasalaisia.info - keskustelut

Re: Kela katastrofi
« Reply #3 on: 09. 06. 2017 15:03 »