Bacchushan se pitäisi. Mutta..... Omistaja on vaihtunut. ja taso sen myötä.
Täällähän pitäisi listata parhaita paikoja mutta teen nyt poikeuksen, jos vaikka uusi omistaja ottaisi opiksi.
Siis positiivisella asenteella; Kun huomattava seurue tulee ravintolaan syömään, luulisi omistajan pitävän siitä edes hieman huolata juomien ym. sujuvuuden suhteen.
Lisäksi, kun daameja on pöydässä, olisi suotavaa että omistaja ei tarjoilessa vataisi kännykkään ja rupattelisi niitä näitä. jää iso tili tulevaisuudessa saamatta tältä seurueelta. Eivät enää palaa.
Pienenä muistelona voisi mainita, että Rabbe Grönblom palveli aikoinaan asiakaistaan mahtavasti alatorin pizzeria O Sole Miossa tarjoillen pöytiin ja huolehtien asiakaistaan. Oi niitä aikoja.
Vaikka usein oma kantani ja näkemykseni poikkeaa fableablen näkemyksisitä monissa asioissa, tästä olen täysin samaa mieltä. Nykyisin on todella harvassa ne ravintolat jossa saa hyvää tai erinomaista palvelua. Palvelu on tärkeä osa koko ruokailua. Kertomasi esimerkki tarjoilijan käyttäytymisestä mm. kännykkään vastaaminen kesken seurueen tarjoilun ei kuulu hyvään tapaan.
Samoin tarjoilijoiden käyttäytyminen ravintolasalissa tulisi olla huomaamatonta. Ei ole oikein että tarjoilijat keskenään tarjoilun välillä puhuvat toisilleen niin kovalla äänellä, varsinkaan asiakkaiden asioista, että koko ravintolasali kuulee nämä keskustelut. Kuten eräässä keskustan oikeana ravintolana itseään pitävässä tapahtui muutama vuosi sitten. Tarjoilijan otettua tilauksemme hän kovalla äänellä kailotti sen keittiölle siten että varmasti ainakin puolet ravintolassa olleista asiakkaista kuuli tilauksemme. No, noin 5 min. myöhemmin samainen tarjoilija palasi kassalle ja ryhtyi kovalla äänellä valittamaan toiselle tarjoilijalle lähellämme istuneen perheen asioita tyylin; se lihava nainen tuolla ikkunapöydässä ukkonsa ja kakaroidensa kanssa.....no, eipä mitään, kun hän toi meille pääruuan, huomautin hänelle että annos ei ole se mitä tilasin. Vaimoni myöskin vahvisti tämän. Tarjoilija väitti että olin tilannut sen mitä hän toi. Vaadin saada oikean, tilaamani annoksen. Tarjoilija otti lautaseni ja vei sen pois, ja kuin taikaiskusta 1 min. sisällä tuli oikea annos, siis hän oli ottanut keittiöltä väärän annoksen. Joku siis odotti jossin pöydässä minulle tarjoiltua annosta ja toisinpäin. Tarjoilijan käyttäytyminen oli varsin epäammattimaista ja tylyä. Ja kolmas episodi samalla kerralla. Vaimoni käyttää usein tummia housupukuja. Hän kävi "naisten huoneessa" ennenkuin lähdimme pois. Palatessaan vielä pöytäämme, tarttui eräs asiakas häntä hihasta ja vaati saada välittömästi viini- ja ruokalistan. Vaimoni katsoi häntä ja sanoi tälle naiselle että hän ei ole henkilökuntaa vaan asiakas, ja että tarjoilijat tuovat hänelle listat. Kyseinen nainen oli mulkoillut vaimoani ihmeissään, eikä edes ollut sanonut mitään, saati vaivautun pyytämään anteeksi. Että osataan me asiakkaatkin olla joskus moukkia.
Tarjoilijan pitäisi olla "hajuton, väritön, näkymätön ja äänetön" silloin kun ei ole tarjoilemassa, mutta silti olla koko ajan läsnä.
Yksi esimerkki ovat tarjoilijoissa ne Vaasalaisittain yli-hymyilevät ja yli-vitsikkäät tarjoilijat. Noin 3 kk. sitten olin Jyväskylässä työreissulla ja kävin yhtenä iltana hotellin alakerran ravintolassa, aikomuksena syödä. (Cumulus/Huvi-Retki). Yksi ravintolasalin miespuolinen tarjoilija oli yli-mairea, yli-ystävällinen, yli-kaikkea mistä loisti pitkälle hänen roolinsa jossa halusi miellyttää kaikkia rasittavuuteen asti. Lähes jokaisen lauseensa hän sijoitti sanat; voikun kuullostaa ihanalta, voikun oli hyvä valinta, voikun ja voikun....en voinut olla kuulematta tätä vielä hieman kimeällä äänellä käytyä puhetta. Olin jo pyytänyt ruokalistan ja kun tämä yli-makea tarjoilija sipsutteli pöytäni viereen, ilmoitinkin muuttaneeni mieleni ruokailun suhteen ja pyysin vain kupin kahvia. Ilmoitin että aionkin syödä muualla. Ilme oli aika yli-hölmistynyt.
Että näin.